Første All-Grain brygg

Forrige fredag utførte jeg første allgrain brygg.
Endte på belgisk blond av brygg selv. https://docs.google.com/document/d/1jtQMo1FRAYs40VnH34Y0iLB3lip3vH0zoY_QEKaQgQI/edit

Fant oppskriften på brewfather også, tenkte å forsøke den softwaren til brygging.

Kjørte på med halv-ish oppskrift, skalerte det slik at det ble 12L i gjæringskaret.
Mesket no-sparge og kjørte BIAB i kjele.
Plaint og simpelt opplegg for første brygg.

Utførte også stegmesk med røring mellom temperaturhoppene.

Fikk en SG (før kok? ) på 1.053 og OG på 1072, litt høyere enn oppskriften tilsa (10.63-1.067)

Kan være flere årsaker til det, ene er at jeg stilte inn BF på 67% effektivitet, i følge kalkulator på nett var jeg oppe i 75%, men usikker på hvor eksakt den er.
Andre er at oppskriften i BF sa kok i 60 min, men oppskriften på lenken sa kok i 90min, tok ingen sjanser så kokte 90 min, det kan nok også ha økt OG litt.

I tillegg til dette ble det noe feil på malten, bestilte 3,3kg pilsner, 200g caramel og 200g wheat.
Veide aldri pilsneren, men caramel og wheat var det kun 120g av. Sendte en melding til bryggselv og informerte om at de kanskje bør kalibrere vekten sin. Litt irriterende at det ikke stemmer overens, men blir vel øl av dette også.

Så, siden jeg manglet på de to maltene hev jeg like godt all pilsnermalten oppi. Skulle orginalt være 3,220 kilo, men tok likegodt 3,3 aka hele posen. Mtp vekten på de to andre var feil og jeg ikke veide pilsnermalten kan man anta at den var litt mindre også.

Deretter var det kjøling og gjæring.BF sa 16 grader 21 dager, bryggselv siden sa 16 grader første dagen og øk opp mot 20. Utførte sistnevnte, bare noe tregere fra 17-18 grader siden jeg måtte bort 3 dager grunnet begravelse.

Står nå på 1 ukes gjæring og 20 grader siden i går. Plopper ikke veldig mye i spannet, men tenkte å ta en liten måling førstkommende søndag for å se hvordan jeg ligger an.
 
I tillegg til dette ble det noe feil på malten, bestilte 3,3kg pilsner, 200g caramel og 200g wheat.
Veide aldri pilsneren, men caramel og wheat var det kun 120g av. Sendte en melding til bryggselv og informerte om at de kanskje bør kalibrere vekten sin. Litt irriterende at det ikke stemmer overens, men blir vel øl av dette også.

Det der høres ikke bra ut, har opplevd mye rart i det siste jeg og
 
Nei, det er jo ikke mange kronene det er snakk om, men litt surt likevel når man endelig begir seg utpå en oppskrift.
Det handler jo ikke om pengene, det handler om hva du handler, du ba om et produkt, fikk noe annet. Dårlig deal, med det sagt, jeg opplever BS (Kristiansand) som imøtekommende og gjør opp for seg med bonus.
 
Tilbake
Topp