Første Belgisk dubbel, innspill?

Heihei. Er på planleggingsstadiet av batch #13  :)

Noen som har innspill på første forsøk på en Belgisk Dubbel (dark strong)? Tenkte denne som årets juleale.

Statistics

Volume: 45 liters

Boil Volume: 55 liters

OG: 1078

BG: 1064

FG: 1019

Alcohol: 0 % by vol.

Colour: 51 EBC (Dark brown)

Bitterness:  30 IBU

BU/GU:  0.38



Fermentables

Pale Malt                   7EBC    10 000g    70%

Special B                 350EBC     700g        5%

Munich Malt              25EBC    2000g      14%

Flaked Oats               4EBC     500g          3%

Kandis (dark)           500EBC    600g        4%

Cane Sugar (light)    20EBC     500g          3%


Hops

Northern Brewer  7.8% alpha      80g   60 minutes

Saaz 2.8% alpha                       50g      10 minutes


Gjær WLP540

40 g Koriander 10 min
 
Ser greit ut, men husk at 540 bør ha mye oksygen. Om du ikke tilfører ren oksygen hadde jeg heller brukt wlp500. Personlig hadde jeg droppet korianderen, men smaken og baken osv. Hvorfor tror du at FG blir så høy?
 
Jeg hadde byttet pale malt ut med pilsnermalt og prøvd å få FG litt ned. Da er du dog over en typisk dubbel i styrke, men det betyr jo ingenting. Jeg hadde også brukt mørk kandisirup i stedet for vanlig kandisukker, dersom det er "steinene" du mener når du skriver "kandis". Hvitt kandisukker hadde jeg ikke brydd meg med, bruk heller vanlig hvit farin. Det er mye billigere og gjør nøyaktig samme nytten
 
Jeg har hatt stort hell med pale malt i en dubbel. Men det var Golden Promise, og den er langt rundere i smaken enn Maris Otter.
 
Takk for innspill.

Har kjøpt gjæren så jeg får belufte vørteren så godt jeg klarer (har ikke tilgang på O2).

Korianderen plukket jeg med fra en annen oppskrift, men det blir kanskje nok preg på øllet uten denne :)

FG er beregnet på Beercalc, men utgjæringen blir kanskje bedre? Andre tips for å fa FG ned?

Blir utgjæringen bedre pilsmalt?

Sukkervalget er pga valgene jeg har på Beercalc. Planen er å bruke mørk kandisirup og farin.
 
Mesk lavt rundt 64 grader 90 minutter så bør du nok komme ned mot 1010-13 FG (BJCP har 1008-1018) Lite humle gjør at det blir søt maltsmak, men bør ikke bli for søtt. Belgiske øl er skummelt lettdrikkelige og det er lav restsødme som er nøkkelen.
 
okey. Jeg kjører drill med malingsblander i vørteren, så jeg får luftet den bra, men ville O2 ført til enda bedre utgjæring?
 
Fikk bra med min, ristet på dunken, men brukte annen gjær. Tror det blir bra.
 
Whitelabs nevner spesifikt at man bør bruke mye oksygen med denne gjæren, men akkurat hva de ligger i det er jo ikke godt å si, du får blande litt mer enn vanlig!  Jeg har brukt Pale i stedet for Pilsner i en Blonde en gang, og selv om smaken ble litt annerledes var det ikke helt lett å si hvilket øl som ble best - stor forskjell var der ikke.  Har du alt ingrediensene i hus er det bare til å kjøre på, men som Gahr nevner over her ville jeg senket både OG og FG. Jeg har brukt kandissirup og hvitt farin i mine Dubbel's, og er veldig fornøyd med resultatet! Jeg har mesket på 65, OG 1065ish,  brukt WLP500, startet på 18 grader og latt den krype oppover etter to dager, til 24 etter 5 dager for deretter å holde 20 grader i 14 dager. FG 1010-12. Men ølet ditt blir ikke så veldig mørkt, jeg hadde kjørt 10% Spesial B om du vil ha farge som f. eks Chimay Rouge.
 
Kjører på med drillen en god stund så haper jeg det blir nok luft til gjæringen.

Øker Spesial B til 8-9%

Hvordan er mengden Munich Malt ? Kan/bør den heves eller senkes?
 
Jeg vekker den litt til live. Belgisk dubbel er en øltype jeg synes jeg aldri riktig treffer med. Samtidig er det et av fruens foretrukne øl. Nå er det rundt et år siden sist jeg prøvde meg på dubbel. Den ble helt grei, men ikke noe mer.

Ingrediensene jeg har på lur:

pils og pale malt som base

munchen II fra Weyermann
special b
abbey malt
diverse cara malt og carafa fra Weyermann
de vanlige "brente" maltsortene
hvete - maltet og noe flaket

Saaz, ekg, spalt, hersbrucker og perle humle

slurry fra WLP550

I tillegg har jeg noe mørk sirup fra Brewtek, samt brunt sukker og vanlig farin.

Dermed tror jeg at de fleste ingrediensene skulle være på plass. Noen som har en eller annen oppskrift?
 
Tilbake
Topp