Første BF oppskrift

Selv syntes jeg mange øl mangler litt humlebitt for tia. Ikke noe i veien for at BU:GU bikker 1
 
Har ikke vannverdier desverre. Så da dropper jeg acid tenker jeg.
Hvis du ikke har brønnvann kan vannverket ditt bidra, og antakelig er nivået på mineraler i vannet ditt så nært 0 at du kan bruke det som verdi.

Og hvorfor skrive "acid"? Du skriver ikke "water"?
 
Hvis du ikke har brønnvann kan vannverket ditt bidra, og antakelig er nivået på mineraler i vannet ditt så nært 0 at du kan bruke det som verdi.

Og hvorfor skrive "acid"? Du skriver ikke "water"?
Skal høre med kommunen.

Skriver det fordi malt jeg har heter Chateau Acid. Kansje litt dumt av meg dette. Beklager.
 
Skal høre med kommunen.

Skriver det fordi malt jeg har heter Chateau Acid. Kansje litt dumt av meg dette. Beklager.
Ta det med ro:). Det er nokså vilkårlig hva folk tar seg bryet med å oversette. De aller fleste - det vil si alle bortsett fra meg? - snakker f.eks. om munich og vienna i stedet for münchenermalt og wienermalt uten å få tyn for det. (Jeg angrer egentlig bittert på at jeg begynte å oversette de der, for det tar jo dobbelt så lang tid å skrive de oversatte betegnelsene :p .)
 
Ta det med ro:). Det er nokså vilkårlig hva folk tar seg bryet med å oversette. De aller fleste - det vil si alle bortsett fra meg? - snakker f.eks. om munich og vienna i stedet for münchenermalt og wienermalt uten å få tyn for det. (Jeg angrer egentlig bittert på at jeg begynte å oversette de der, for det tar jo dobbelt så lang tid å skrive de oversatte betegnelsene :p .)
Du får lære av tyskerne. MüMa, WiMa, PiMa, PaMa :cool:
 
Jeg la inn oppskriften din med "tomme" vannverdier og fikk pH 5.46 (det burde du også fått)
så den kan nok hende det er lurt å bruke litt syremalt i et såpass lyst brygg hvis ikke du bruker noen mineraler (du kan vurdere å bruke litt sulfat og eller klorid)

Uten syremalt fikk jeg 5.67
 

Vedlegg

  • Screenshot 2022-06-06 at 12.00.11.png
    Screenshot 2022-06-06 at 12.00.11.png
    1,2 MB · Sett: 2
  • Screenshot 2022-06-06 at 12.00.21.png
    Screenshot 2022-06-06 at 12.00.21.png
    1 MB · Sett: 2
Du får lære av tyskerne. MüMa, WiMa, PiMa, PaMa :cool:
Men da hadde jeg jo måttet føye til hva forkortelsen betød i en parentes hver gang jeg jeg brukte en av dem;). Ikke særlig tidsbesparende - eller leservennlig. Men at tyskerne har laget sånne forkortelser, er forståelig. Tysk er et språk med et rimelig akutt behov for forkortelser :p.

Men nå sporer vi av. Stopp her:).
 
Skal høre med kommunen.

Skriver det fordi malt jeg har heter Chateau Acid. Kansje litt dumt av meg dette. Beklager.
Ingen grunn til å beklage, jeg sitter ikke på noen fasit, jeg syns bare det var rart. :)
Og du kan høre med kommunen, men det blir nok ikke mye feil å gjøre som @loebrygg gjorde og bare legge inn 0. Jeg veit ikke om noe vannverk i Norge som leverer vann med nevneverdig mineralinnhold. Det kan selvfølgelig hende det finnes, men vanlig er det ihvertfall ikke. Hvis du sier hvor du bor kan det godt hende noen veit åssen vannet ditt er.
 
Ingen grunn til å beklage, jeg sitter ikke på noen fasit, jeg syns bare det var rart. :)
Og du kan høre med kommunen, men det blir nok ikke mye feil å gjøre som @loebrygg gjorde og bare legge inn 0. Jeg veit ikke om noe vannverk i Norge som leverer vann med nevneverdig mineralinnhold. Det kan selvfølgelig hende det finnes, men vanlig er det ihvertfall ikke. Hvis du sier hvor du bor kan det godt hende noen veit åssen vannet ditt er.
Noen kan ha litt hardt vann fordi de bor i et kalkrikt område. Men det er ikke mange steder, og da er det bare kalsium og karbonat som har merkbare verdier. Jeg har sånt vann, men det er så å si null sulfat, klorid, magnesium og natrium i det - og ikke overveldende mye kalsium og karbonat, heller. Det betyr bare at det er litt greiere å brygge mørkt øl fordi det mørke maltet ikke klarer å senke pH like mye som i bløtt vann, og at jeg må bruke mer syre enn andre når jeg brygger lyse øl, fordi pH'en ikke senkes nok av det lyse maltet. Det siste kan være et problem om du ikke har fosforsyre, siden du fort trenger såpass mye syre at det blir for mye om du skal holde deg bare til mjølkesyre. Den vil da sette smak på ølet.

Og har du hardt vann, veit du det nok. Zalo'n skummer dårlig, og du får fort litt kalkflekker i en kjele om du koker vann.
 
Tilbake
Topp