Første brygg - MASSE spørsmål

Elisabeth_h skrev:
edin skrev:
Hei
Jeg har også satt en dunk Obama Honey Ale fra Bryggselv. Den ble tappet på flaske for ca.4 uker siden. Dessverre så smaker den nesten ingenting. Ikke spor av humle.

1) Det fulgte ikke med noen anvisning i settet mitt men jeg mesket spesialmalten på omtrent samme temperatur som du gjorde. 68-70grader i 30 min.
Så skyllet jeg over ca 1,5 liter varmt vann 78grader og helte det hele over i 24l kjele med maltekstrakt oppløst i varmt vann.

2) 3)  Jeg målte også min vørter til 29 grader etter at kaldt vann var tilsatt opp til 25litersmerket. Det er nok litt i varmeste laget for tilsetting av gjær. Satte dunken i vasken og lot det renne kaldtvann. Det tok en time å senke temp. til 25 grader. Fremdeles for varmt. Jeg målte OG til 1052-3, eller noe deromking og tenkte det var en god idé å tilsette mer kaldt vann. Tilsatte vann til OG var 1050 og temp 22,5 grader.
Pitcha gjæren og satte dunken i kjelleren ved ca 14-15grader. Noe som kanskje er litt lavt. Fikk angst etter 4 dager og flytta den inn på kjøkkenbenken. Der den sto ved ca 22 grader til den var ferdig.

Blir spennende å høre hvordan resultatet ditt blir.

Jeg er og spent. Hold meg oppdatert på hvordan din utgave utvikler seg da :)

Hei
Da er min første batch med Obama Honey Ale nesten drukket opp. Den har blitt litt bedre underveis, men den har vært litt vannete og inneholdt litt for lite kullsyre.
Jeg har brygget en ny batch med samme oppskrift og endret på endel ting fra første gang. Bl.annet tilsatt maltekstrakt mot slutten av koketiden slik at jeg skulle få bedre effekt av bitterhumlen. Mindre vann i vørteren.
Tenkte å ha humlepellets direkte i kokekjelen, men hadde de i humlepose da jeg ikke hadde en brukbar sil for hånden.
Noen sier det gir bedre effekt av humla og la den ligge fritt i kjelen. Humleposene har jo også trekt inn en god del ekstrakt når de fjernes fra vørteren.
Øllen har stått 2 uker på flaske i romtemperatur nå.
Står til modning i kjellern.
For karbonering brukte jeg Coopers karboneringsdrops. Ett pr. 0,5 litersflaske, noe som er litt for lite siden det er beregnet å være ett drops pr 0,33liter. 

Det var gøy å høre.
Mitt øl ble ganske så surt og jeg mistenker oksidering og sikkert litt infeksjon og.

I tillegg syns jeg det ble noe tynt/ vannete i smaken.

Tar en flaske i ny og ne for å følge med på utviklingen.

Hvordan syns du det gikk denne gangen? Om det er vellykket for deg kan det jo være jeg prøver meg igjen. Har fortsatt mye honning igjen :)

hei jeg er nå så godt som ferdig med å gjære mitt første allgrain brygg, en rug ipa.
så det jeg lurer på da angående flasking av øllet.
jeg har aldri tappa på flasker før heller :)
jeg har tenkt å ha det på 0,5l flasker å bruke coopers drops til carbonering.
når jeg har slipt dropset i plaska å tappa på øllet skal da korken på med en gang eller skall dropset få virke litt først?
tenker da på dette med eksploderende flasker og sånt  :yes:

Det er bare å korke etter å ha hatt oppi dropsene, og du behøver ikke bekymre deg over bomber. Det skal en del til. Du har dessuten plastflasker, og de er vel enda vanskeligere å få til å smelle. :)

ok takk for svar:)
har foresten glass 0,5l flasker så det er derfor jeg ikke er noe sugen på noen smell:)
ett drops pr. flaske er kansje litt lite også?

Sorry, aner ikke hvor jeg fikk plast fra ...  :bank2: :)
Jeg brukte drops i starten av min karriere, og da ett drops pr. 0,33-flaske. Jeg mener å huske at jeg av og til fikk overkarbonert øl. Så det kan godt hende at ett drops er fint på 0,5 liter.
Snart så kommer du sikkert til å gå over til sukkerlake. Da slipper man å bekymre seg for slike ting. :)

he he he ja jeg har brukt lake på extrakt brygga mine men de har jeg hatt på "fat" plast tønne som fulgthe med et milestone sett jeg starta med ;D
men tenkte det var lettere å bruke drops på flaskene isteden for lake :)

Ja, det er jo veldig enkelt, men da er man jo også prisgitt en fast mengde sukker pr flaske. Med lake kan man måle til nøyaktig ønsket mengde for å oppnå (nokså) nøyaktig mengde CO2.

så sant så sant. jeg får kansje kline til å prøve meg fram, noen med lake å noen med drops å se forsjellen på resultatet  :ilike:

Tilbake
Topp