Elisabeth_h skrev:edin skrev:Hei
Jeg har også satt en dunk Obama Honey Ale fra Bryggselv. Den ble tappet på flaske for ca.4 uker siden. Dessverre så smaker den nesten ingenting. Ikke spor av humle.
1) Det fulgte ikke med noen anvisning i settet mitt men jeg mesket spesialmalten på omtrent samme temperatur som du gjorde. 68-70grader i 30 min.
Så skyllet jeg over ca 1,5 liter varmt vann 78grader og helte det hele over i 24l kjele med maltekstrakt oppløst i varmt vann.
2) 3) Jeg målte også min vørter til 29 grader etter at kaldt vann var tilsatt opp til 25litersmerket. Det er nok litt i varmeste laget for tilsetting av gjær. Satte dunken i vasken og lot det renne kaldtvann. Det tok en time å senke temp. til 25 grader. Fremdeles for varmt. Jeg målte OG til 1052-3, eller noe deromking og tenkte det var en god idé å tilsette mer kaldt vann. Tilsatte vann til OG var 1050 og temp 22,5 grader.
Pitcha gjæren og satte dunken i kjelleren ved ca 14-15grader. Noe som kanskje er litt lavt. Fikk angst etter 4 dager og flytta den inn på kjøkkenbenken. Der den sto ved ca 22 grader til den var ferdig.
Blir spennende å høre hvordan resultatet ditt blir.
Jeg er og spent. Hold meg oppdatert på hvordan din utgave utvikler seg da
Hei
Da er min første batch med Obama Honey Ale nesten drukket opp. Den har blitt litt bedre underveis, men den har vært litt vannete og inneholdt litt for lite kullsyre.
Jeg har brygget en ny batch med samme oppskrift og endret på endel ting fra første gang. Bl.annet tilsatt maltekstrakt mot slutten av koketiden slik at jeg skulle få bedre effekt av bitterhumlen. Mindre vann i vørteren.
Tenkte å ha humlepellets direkte i kokekjelen, men hadde de i humlepose da jeg ikke hadde en brukbar sil for hånden.
Noen sier det gir bedre effekt av humla og la den ligge fritt i kjelen. Humleposene har jo også trekt inn en god del ekstrakt når de fjernes fra vørteren.
Øllen har stått 2 uker på flaske i romtemperatur nå.
Står til modning i kjellern.
For karbonering brukte jeg Coopers karboneringsdrops. Ett pr. 0,5 litersflaske, noe som er litt for lite siden det er beregnet å være ett drops pr 0,33liter.