Første brygg med BB 60 tips...

Endelig kom bestillingen i hus,planleger første bryggedag nå på lørdag.

Noen som har noen tips å komme med!!!har lest mye her inne men er blitt litt blind av alle trådene om diverse bryggemåter med BB 60.

Jeg trur det kanskje lønner seg å prøve å følge vedlagt manual siden dette er det første forsøket.
 
Jeg har BB 60 v1, og et tips jeg vil komme med er å måle med termometer og ikke stole blindt på termostaten i BB 60. I senere tid har jeg oppgradert med pumpe og PID for bedre kontroll, men dersom du måler litt rundt om kring manuelt i mesken og skrur av og på varmen etter behov så vil dette gå bra:)
Anbefaler også å ta en titt på bryggeprogrammet Beersmith etterhvert, da kan du lage en profil til ditt oppsett som vil gi korrekt mengde vann til de forskjellige stegene ( mesk, skylling, kok osv.). Jeg er veldig fornøyd med gryta mi:)
 
Høres bra ut:) takk for svar,er litt spent ja,ca hvor mye skyllevann regner du med å bruke på en 50 liter,har kun 2 10 l gryter å varme vann i.
tenkte å ikke kjøre utmesk siden dette er første brygg på lørdag og har vel nok å holde kontroll på.
en annen ting jeg la merke til da jeg pakket ut var at justerings hjulet på effekt regulatoren ikke stod rett,iht 0-100%da jeg hadde den på 100 sto streket på null,og da jeg justerte mot null stoppet den på ca 30%???kan jo hende den hadde fått seg et kakk under transporten....vi får se hvordan det går:)
 
det er en 11mm mutter bak justeringskruen, hold den og løsne mutter, sett så merket på 0 eller 100, alt etter hva retning du har dratt den i, da vrir du hele regualtoren rundt som kun er holdt fast med denne mutteren, gjorde dette senest igår på min... Ellers er både display termostat ganske unøyaktig så pass på tempen med vanlig analog. De måler jo bare i bunn, så hva du har ellers i BB'en kan være hva som helst alt etter om du rører i mesk eller sirkulerer.

Lykke til, ellers er denne grådig seig å koke opp med så har du en ekstra kurs med strøm ledig så få tak i en grilltenner fra Clas/jula/biltema og hjelpe til med oppkok. De oppgir 3kw på varmeelement, men mine er målt til 2.4-2.6kw på 233-236volt så tar tid å koke opp 60L!
 
Ja jeg fikk justert den på plass,ca hvor lang tid må vi beregne for å koke opp vørteren da?
ang profil på beersmith!!!
hvordan lager jeg det,bruker man bare templatene som ligger inne og skifter ant liter osv,forstod ikke helt dette,noen som har en mal for oppsett med BB60?
 
Jeg bruker bb-pumpe, meskepose samt silbunnen under hele prosessen. Da slipper du å styre masse med å grave ut mesken etter skylling + at du slipper masse dritt i pumpa. Silbunnen står i BB under kok også, for da slipper jeg å få så masse trub i gjæringskarene. (Ligger et tykt lag med trub på denne når denne tas ut etter nedkjøling)
Bruk laaaang tid på skylling (jeg bruker 75-90 min) Og dette har ført til mye bedre utbytte enn den gang jeg brukte mindre tid ;-)
Gudd løkk!
 
Dersom du ikke har pumpe på første brygg anbefaler jeg å sirkulere manuelt (du kommer sikkert til å stå ved siden av kjelen under hele prosessen uansett så da kan du gjøre noe nyttig også) får betydelig bedre utbytte og klarere vørter:)
 
Dersom du ikke har pumpe på første brygg anbefaler jeg å sirkulere manuelt (du kommer sikkert til å stå ved siden av kjelen under hele prosessen uansett så da kan du gjøre noe nyttig også) får betydelig bedre utbytte og klarere vørter:)
Ja det var planen det
Hva tømmer dere med!!!? Litersmål ol.

Bryggingen starter kl 10 på lørdag,tengte å fylle på vann og sette den på tidlig på morgenen slik at det er klart slik sparer vi litt tid.

Er det ca 2 liter pr kg dere oppererer med å eller.? Pluss de 5?
 
Første gang er det litermål, neste brygg er pumpe... :)

Pleier bruke 2,5L pr kg og tenker ikke på de 5. Dersom det blir lite etterfyller jeg bare litt slik at det blir ca 1 cm over maltsenga


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg pleier å begynne med å koke opp vann tidlig. Tapper av alt jeg ikke bruker til mesking på stor kjele, som jeg holder varm med en gammel kokeplate. Dette vannet kan brukes til skylling.

Og så ser jeg også etter tilleggsvarme for raskere oppkok av vørter, samt pumpe, filter og platekjøler. Det er i allefall neste investeringsplan.

Merk også at litersmerkene i kjelen kanskje ikke er nøyaktige. Det er de iallefall ikke hos meg. Det går omtrent 9l pr 10l merke.

Men jeg er godt fornøyd med kjelen, ha det gøy på lørdag!!
 
jepp det er planen,lurer på om vi ikke tapper vann fra berederen for så og koke opp skyllevannet så vi får vekk evt baselusker sparer jo litt på å bære kaseroller,men vi får se!!!uansett så oppdaterer jeg fortløpende på lørdag samt å ordne en blogg:)
 
Et lite tips til: om du bruker kjølespiral som medfølger, sørg for tette overganger mellom slange og spiral. Test med trykk, og overvåk når varme kommer på i tillegg.

Er også lurt å finne en løsning slik at eventuell svette fra skjøten drypper på utsiden av kjelen. Har brukt ekstra slangeklemmer og strips til dette formål, men har nå montert gardenakoblinger i metall som løser det samme behovet. Oppskrift på dette er å finne på dette eminente forumet et sted.
 
Et lite tips til: om du bruker kjølespiral som medfølger, sørg for tette overganger mellom slange og spiral. Test med trykk, og overvåk når varme kommer på i tillegg.

Er også lurt å finne en løsning slik at eventuell svette fra skjøten drypper på utsiden av kjelen. Har brukt ekstra slangeklemmer og strips til dette formål, men har nå montert gardenakoblinger i metall som løser det samme behovet. Oppskrift på dette er å finne på dette eminente forumet et sted.
Jeg har klemrings kobbling og gardena montert ✔️
 
Noen har robba stasjet på bloggen din @Strupneset , men å etterlate det første innlegget intakt, er også god service;). Den delen av tipset som jeg hadde hatt bruk for, er å monterere slangene på kjøleren før det begynner å koke inni kjølespiralen. Ble svidde føtter på meg da når det nærmet seg slutten på koketiden
 
Tilbake
Topp