Første brygg med Kompaktbrygger

Hei,

Noen erfarene bryggere som kan se over vedlegget her?
Jeg kjøpte en Kompaktbrygger nylig, og fikk med første brygget. Malt er ferdig blandet i riktige mengder til 25L

Jeg bruker desinfiseringsmiddel som heter Chemipro OXI som jeg har blandet over på spruteflaske, benytter denne til alt som skal i kontakt med vørter etter koken.
På forhånd vasker jeg også alt med samme middel for å ha det helt rent.

Vedlegg

• Brygge dag Tjekkisk Pilsner.docx
    16,5 KB · Sett: 85
- 60min Skru av varme å på med kjøler, gjerne røre litt i mesken samtidig.

Antar du menar, röra i vörten  :biersmile:

Lycka till vidare med bryggingen  :skitbra:

Takk for tilbakemelding ;)
Røre i vørter ja :D
Og koke 90. Ser jeg har rota litt til her,

Skal lese linken din!

Da ble første brygg satt i gjæringsspannet. Gikk egentlig ganske greit å følge oppskriften, jeg valgte å benytte vannkoker til å varme opp 1.5L av gangen til 78 grader også skyllte med det. Så det tok sin tid før jeg ble ferdig med skyllinga.
Uansett endte jeg opp med 22L. Jeg valgte å ikke ta med alt grumset i bunn, men tappet ned til der krana naturlig stoppet det og bikket ikke på kjelen.

Målte med oechslevekt og den viste 1062. Jeg regner med det bør være godkjent?
Fikk kjøla ned til 14 grader så raskt jeg klarte, men noe særlig lavere fikk jeg ikke kjølet. Det ville tatt veldig lang tid.

Rista inn saflager w34/70 og satt den på kottet der jeg skal holde tempen til ca 12 grader.

Jeg har en del brygg med kompaktbryggeren. For det første er jeg forbauset om du greier å holde en rimelig god temperatur i 90 minutter uten varmeelementer. I alle fall håper jeg du har godt med isolasjon rundt kompaktbryggeren.  du skriver 1,5 klaringstablett. Hvis dette er protaflokk er det nok til 60 liter øl. til 20-25 liter er en halv tablett mer riktig. Bruker du for mye får du blomkålskyer i vørteren.

Antar du bruker saaz humle. Det gir godt øl men har så lite alfa at du må bruker uhorvelige mengder for å bitre ølet. Bitterhumle gir lite smak og aroma til ølet. Jeg bruker derfor magnum humle som bitterhumle og kan da gå ned til 15-20 gram bitterhumle.  Dette betyr lite og ingenting for smaken av det ferdige ølet.

Hvis det er brattsberg kompaktbrygger så er dette en god brygger men hver klar over at det kan skille mye mellom temperaturen som vises på termometeret og temperaturen i vørteren. Det er derfor viktig å måle temperaturen i vørteren som du skriver.

god brygging

Bårdd

Bårdd skrev:
Jeg har en del brygg med kompaktbryggeren. For det første er jeg forbauset om du greier å holde en rimelig god temperatur i 90 minutter uten varmeelementer. I alle fall håper jeg du har godt med isolasjon rundt kompaktbryggeren.  du skriver 1,5 klaringstablett. Hvis dette er protaflokk er det nok til 60 liter øl. til 20-25 liter er en halv tablett mer riktig. Bruker du for mye får du blomkålskyer i vørteren.

Antar du bruker Saaz humle. Det gir godt øl men har så lite alfa at du må bruker uhorvelige mengder for å bitre ølet. Bitterhumle gir lite smak og aroma til ølet. Jeg bruker derfor magnum humle som bitterhumle og kan da gå ned til 15-20 gram bitterhumle.  Dette betyr lite og ingenting for smaken av det ferdige ølet.

Hvis det er brattsberg kompaktbrygger så er dette en god brygger men hver klar over at det kan skille mye mellom temperaturen som vises på termometeret og temperaturen i vørteren. Det er derfor viktig å måle temperaturen i vørteren som du skriver.

god brygging

Bårdd

Hei,

Jeg brygget på kjøkkenet, og min klarte holde 65-67 grader i mesken hele veien. Varmet opp til 73 gader før jeg helte i malten. Tok målinger hver 30.min og hadde ellers på lokket. Alle målingene viste at den holdt temp, selv om bryggeren selv viste lavere temp. Kan vel også ha noe med at tempmåleren sitter i bånn på bryggeren. Jeg målte med ett std alla france, og ett digital alla france underveis.

Brukte saaz humle ja, som sagt er jeg ny på dette så bare fulgte en oppskrift som jeg fant.

Klaringsmiddel er nok denne: http://shop.petit-agentur.no/products/protafloc-tablett-26-gram så her bør vel 1.5 tabelett være korrekt.

Gratulerer med avklarat første brygg. Nå er det bare å vente og se hvordan resutatet blir. Det blir sikkert bra uansett, men ofte med annledning til forbedringer til neste gang. Ta notater fra bryggdagen, gjør det samme neste gang om du synes det fungert godt, endre om du synes det gikk dårlig. Kjør på :ilike:

Gratulerer med ditt første brygg!

Jeg er på ingen måte noen ekspert, og er ny i gamet selv - men har satt en del batcher med pilsner, med saflager w34/70 - en god gjær som har fungert veldig bra for meg.
Husk at undergjæret øl krever mer gjær enn overgjæret. Du bør vel ideelt ha i størrelseorden 28-30 gram gjær (Mr. Malty) med de parametre du oppgir.
Husk at det er veldig viktig å riste godt med luft inn i vørteren, og jeg regner med at du har rehydrert tørrgjæra før du satt den til.
Om du ikke har gjort dette, eller brukt mindre gjær enn dette, så går det sikkert uansett fint - men da kan du jo tenke på disse tipsene til neste gang.

Selv bruker jeg å gjære på litt lavere temperatur enn du oppgir - rundt 9 - 10 grader, i 4 uker.

Brygget har stått å gjæret en uke nå på 12 grader. Tenkte la det stå i 2 uker.
Hvordan gjør dere det med omstikking til nytt spann for å slippe bunnslam? Er dette lurt eller unødvenig?

Og tappe på flasker sier noen man kan bruke en liten sukkerbit i hver flaske, mens andre løser opp en gitt sukkermengde med kokt vann og kjøler det ned igjen.

crazym skrev:
Brygget har stått å gjæret en uke nå på 12 grader. Tenkte la det stå i 2 uker.
Hvordan gjør dere det med omstikking til nytt spann for å slippe bunnslam? Er dette lurt eller unødvenig?

Og tappe på flasker sier noen man kan bruke en liten sukkerbit i hver flaske, mens andre løser opp en gitt sukkermengde med kokt vann og kjøler det ned igjen.

Om du har brukt anbefalt (dvs. tilstrekkelig) med gjær så er det trolig ferdig utgjæret etter to uker. Likevel bruker mange, meg inkludert, å la det stå ytterligere to uker slik at gjæra får tid til å "rydde opp". Deretter bruker jeg å tappe om til Corneliusfat og senke temperaturen til 2 grader for modning i 4 uker. Dette har fungert fint for meg, men jeg er relativt ny hva gjelder brygging. FG hos meg ender på 1009.

Tilbake
Topp