Hei, jeg brygget mitt første brygg på min Speidel 20 Liter for 6 uker siden, flaskene har stått og karbonert i ca 4 uker før de har stått i kjøleskapet i 2 uker før jeg prøvesmakte. Jeg brygget en IPA alc ca 7 % IBU ca 75 (tinseth) men har ikke tørrhumlet den, Bitterhumle Magnum, aroma Cascade. Ingen tørrhumling. Smaken er ok, men aroma lukten er ikke som jeg forventet den skulle være. Har brygget samme ølet på olbrygging sine sett og den luktet helt annenledes enn denne jeg laget nå i forhold til aroma lukt.
Så til spørsmålet mitt når jeg tilsatte aromahumlen i speidelen la den seg som en hinne på toppen av vørteren, hadde det hjelpt om jeg rørte inn aromahumlen etter jeg tilsatte den eller ville det bare har ført til oksydering av vørteren? Eller er det slik att litt røring etter man har tilsatt humlen ikke gjør noe? tilsatte 50 gram cascade på 30min,15 min 5 min og 0 min kok.
Håper noen kan svare meg på dette og att jeg har forklart meg godt nok.
Så til spørsmålet mitt når jeg tilsatte aromahumlen i speidelen la den seg som en hinne på toppen av vørteren, hadde det hjelpt om jeg rørte inn aromahumlen etter jeg tilsatte den eller ville det bare har ført til oksydering av vørteren? Eller er det slik att litt røring etter man har tilsatt humlen ikke gjør noe? tilsatte 50 gram cascade på 30min,15 min 5 min og 0 min kok.
Håper noen kan svare meg på dette og att jeg har forklart meg godt nok.