Første brygg på gjærdunk - når og hvordan skal det flaskes?

Mitt første maltbrygg (Pale Ale) ble satt tll gjæring i går med en OG på 50. Jeg laget en starter på ca 1 liter med White Labs British Ale WLP 005. Brygget er ikke mer enn 15 liter, så det skal være mer enn nok gjær vil jeg anta.

Hvor lenge skal jeg la det stå før flasking? Slik jeg har forstått det skal man for å ha kullsyrekontroll ikke flaske før brygget er helt utgjæret. Deretter tilsetter man sukker for at gjæren skal kunne danne kullsyre i flasken.

Må det tilsettes sukker? Eller kan man flaske ølet før utgjæringen er ferdig og la det gå sin gang?

Hvor lenge må ølet så stå på flaske før drikking?

Du bør la øllen stå 14 dager til primærgjæring. Selv da kan du ikke være 100% sikker på at gjæringen er ferdig. Enste sikre måten er å ta en Oechsle måling når det nærmer seg 14 dager. ta en ny måling et par dager senere. Om målingen ikk endrer seg, da er selve gjæringen over. men gjæren har endel andre oppgaver i tilegg til å danne alkohol. derfor er det greit å la den stå ca 2 uker før du flasker.

Når det gjelder kullsyre i flaskene, så vil jeg på det sterkeste annbefale at du bruker sukker. Om du skal flaske mens det enda er gjærbart sukker i vørteren, så er det VELDIG vanskelig å vite om du kommer rett ut. Du kan i verste fall lage en masse flaskegranater. I beste fall underkarbonert øl.

Etter at du har fått kullsyre på flaskene, så kan du drikke det umiddelbart, men all lagring forbedrer smaken.
En hveteøl kan drikkes med en enest gang, en lagertype og sterke mørke øltyper trenger gjerne flere uker. Vi lar våre pils typer stå 12 uker. Juleøllen har stått i 6 måneder.

Generelt for en ale kan vell 14 dager være greit før du begynner å smake. Som regel så er den siste flsken best ;)

Se også her: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=2390
sitat fra Gahr fra bryggeri.net

[/quote]
En røff guide til hvordan jeg gjør det.

Pils: minimum 4 uker kald lagring (0-2 C). Sterkere lys lager noe lenger.
Kölsch: 4 uker kaldt.
Pale ale-typer: 1-3 uker (10 C, avhengig av klaring og karbonering)
IPA: som pale ale.
Wit og weiss: til karbonert.
Tripel: 1 mnd. 10 C etter karbonering.
Belgisk pale ale: 2-4 uker på 10 C.
Sparkling ale: 3 uker på 10 C.

Ok, kjenner at det bir en prøvesmaking allerede etter en uke!

Jeg har noe lys spray malt liggende etter jeg lagde starteren, er det bedre å bruke dette i stedet for sukker?

Til karbonering er det best å bruke vanlig sukker.
Den lille mengden det er snakk om vil ikke påvirke smaken i noen betydelig grad, dessute er det lettere å beregne hvor mye du trenger siden det er 100% gjærbart.
Hvist man bruker andre sukkertyper er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye gjærbart sukker de inneholder.

Ellers vil jeg si att det er viktig å smake under hele prosessen.
Selv smaker jeg under alle stegene fra vørter til tomme fat.
Dette vil hjelp deg med å kjenne igjen smakene som karakteriserer ett modent/umodent øl.
Du vill etterhvert lære deg hvilken smaker du kan forvente att forsvinner eller blir mer avrundet med lagring.
Men husk å spar noe til det er på topp hvist du klarer :ilike:

Hehe, har bare 15 liter så kan bli vanskelig..

Jeg smakte på vørteren før gjær ble tilsatt og må si det var MEGET bittert. Men dette skulle være helt naturlig i følge boka "moderne hjemmebtygging". Det fikk meg til å lure på hvordan denne bitterheten skal forsvinne. Under gjæring blir jo sukkeret omdannet til alkohol og CO2, noe som vil bety at det blir mindre sukker i ølet. Noen som kan forklare hva som skjer med ølet under gjæring lagring, og hvordan dette påvirker smaken?

Jeg har ikke noe umiddelbar bakomliggende forklaring (tilgjengelig akkurat nå) men etter det jeg har erfart så kan man erfare at bitterhet synker med tiden. Først synker den veldig fort for å jevne seg ut etter hvert, nesten omvendt logaritmisk som i denne grafen (tenk 'ølets bitterhet' istedenfor 'Current (mA)'):

exponentialI.gif

Så under selve gjæringen og bunnfellingen, før overtapping til fat og flasker synker bitterheten fortest.

Mye av bitterstoffene binder seg til gjæren og felles ut under gjæringen. Dette gjør at det ferdige produktet er langt mindre bittert enn vørteren.

Tilbake
Topp