Første brygg, resept og APA

Det er mange måter å øke fylden i ølet, feks carapils, havre ... Munich gir sødme og farge, men ikke mye fylde så vidt jeg vet. Dropp Munich-malt, er mitt forslag. Jeg ville ikke vært redd for å gå for kun pale malt og krystall i dette ølet, det er helt vanlig, og mesker og koker du på vanlig vis blir det flott skum som regel. Ølet blir neppe tynt, og havre vil uansett ikke rette opp en "vanndig følelse".

5-10 % krystall er vanlig i APA, mange mener 10 % er i øvre sjikt, 20 % way off, 5 % er kanskje mer vanlig. Det er ikke så vanlig å ha havre i APA.

Mitt råd er å ikke tilsette noe som helst ekstra i denne oppskriften, som gir et *glimrende* øl om det brygges riktig. Men folk er forskjellige og uenige.

PS: det er folk her som har myyyye mer peiling på ølbrygging enn det jeg har. Men jeg har laget et øl som er veldig likt ditt, og det ble dødsbra. Så vet du det.
 
8 timer seinere så står ølet lagret på 18 grader i gjæringsbua, og kjøkkenet ser igjen ut som et kjøkken. Det var tydelig at dette var mitt første brygg, for alt gikk ikke helt etter planen.

Meske trøbbel:
Hadde ujevn temp på mesk, 62 – 67 grader, måtte sette på varme på grunn av varmetap fra kjele
Mash off ble på litt høy temperatur 80 grader.

Koke trøbbel:
Hadde ikke nok guff på komfyren min til å la det koke bra uten å ha lokk halvveis på. Har sett på youtube at folk pleier å ha masse action i kjelen i kokefasen.
Plata skrudde seg av i noen minutter (men dette var i bitter humle fase, så jeg tror jeg redda meg unna denne.
Hadde muligens knytta humleposer litt tett, så humlen ikke fikk det volumet den tydeligvis hadde lyst på.
Det var en humlepose jeg ikke klarte å fiske opp som av den grunn var i bøtta under kjøleprosessen.

Kjøle trøbbel:
Mista termometer i gjæring karret og litt hud over hansken kan ha kommet borti vørter, men regner med at jeg må ha mye uflaks for at øllet har blitt infisert, har lekt med så mye star san i dag at jeg må være klinisk ren.

Værteren endte på en FG på 1.047 (1,046 som planlagt)

Ettersom at humla lukta så godt valgte jeg å gjøre en mindre endring med humleskjema:

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          
30,00 g               Cascade [7,00 %] - Boil 60,0 min      
25,00 g               Cascade [7,00 %] - Boil 15,0 min      
30,00 g               Cascade [7,00 %] - Boil 5,0 min        
15,00 g               Cascade [7,00 %] - Boil 5,0 min          
30,00 g               Cascade [7,00 %] - Dry Hop 0,0 Days (muig denne må opp)

Skulle ønske det lukta mer humle og mindre vørter...
 

Vedlegg

  • 2013-11-07 22.37.28.jpg
    2013-11-07 22.37.28.jpg
    172,3 KB · Sett: 182
Sånn kan det gå, og det gjør vel ofte det på 1. brygg  ;)

Ingen store katastrofer, den med termometeret kan potensielt være det, men det går sikkert bra.

Vi opplevde veldig dårlig utbytte av smak/aroma -humle de gangene vi benyttet humlepose, så jeg anbefaler i alle fall ikke det, så lenge du ikke har et oppsett som gjør at du må bruke det. Det er om å gjøre å ha lite i de og knytte de så store som mulig. Du vil hente inn en del på tørrhumling... Og humleposene kan/bør ligge i gryta under kjøling.

Ellers er det bare standard: RDW(S)HAHB  :biersmile:

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk
 
Om mesketemperaturen var i det området du skrev, skulle det være få problemer. Du fikk jo også OG som forventet.

Om koking: hva slags komfyr har du? Mitt inntrykk er at det er et sterkt undervurdert problem at mange vanlige komfyrer ikke har nok watt til å koke 20-30 liter vørter. Jeg og bryggekompisen min oppdaget det på samme måte som deg. Men ølet ble bra likevel! :) Vi kjøpte en 3.5 kW frittstående  induksjonstopp fra BryggSelv, og den er helt rå. Så null problemer nå!

Om humlepose: Har aldri brukt det, men en del folk rapporterer om veldig lite reduksjon i utnyttelse, mens andre rapporterer om en del lavere utbytte (se det andre svaret). At posen var med under kjølingen har null å si.

Kjøletrøbbel: Vi håper det går bra! :)

Dette blir øl! Lykke til videre! :)
 
Koketoppen er en keramisk topp integrert i benk, har ingen anelse om effekt eller merke (den fulgte med leilighet). Vet ikke hvor keen jeg er på å investere i dyr kokeplate for dette, da det sikkert er begrenset tid før jeg oppgraderer til speidel.

Håper å se litt action i gjærlåsen når jeg kommer hjem fra jobb i ettermiddag, det var ingen action der i dag tidlig. Satte opp temperatur til 20 grader så satser på at det gjør trikset.

10% av gjæringsbøtta er full av trub (eller hva det heter), tror jeg gikk glipp av kapittelet i boka som omhandlet overføring fra kokekar til gjæringsdunk.  Hvilken metode/utstyr vil dere anbefale for å minimere sediment i gjæringskar og hva regnes som normal svinn på grunn av dette?
 
Åsmund_ skrev:
10% av gjæringsbøtta er full av trub (eller hva det heter), tror jeg gikk glipp av kapittelet i boka som omhandlet overføring fra kokekar til gjæringsdunk.  Hvilken metode/utstyr vil dere anbefale for å minimere sediment i gjæringskar og hva regnes som normal svinn på grunn av dette?
Du kan nok regne med at dette tetter seg mer sammen etter at gjæren har gjort jobben sin og faller til bunnen. Synes ikke det hørtes så ille ut.
 
JørnP skrev:
Du kan nok regne med at dette tetter seg mer sammen etter at gjæren har gjort jobben sin og faller til bunnen. Synes ikke det hørtes så ille ut.
Så standard metode er å dumpe det meste en har i kjele over i gjæringskarret og ikke bekymre seg over sedimentene?
 
Åsmund_ skrev:
Koketoppen er en keramisk topp integrert i benk, har ingen anelse om effekt eller merke (den fulgte med leilighet). Vet ikke hvor keen jeg er på å investere i dyr kokeplate for dette, da det sikkert er begrenset tid før jeg oppgraderer til speidel.

Jeg hadde samme utfordring, og kjøpte en 2000 W kokeplate til kroner 350,-
En slik en: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1
Kokte 22 liter på den utendørs i går kveld med null problem. Har isolert kokekjelen med liggeunderlag, noe som også hjelper hvis det er lite futt i den keramiske toppen på kjøkkenet.
 
Åsmund_ skrev:
JørnP skrev:
Du kan nok regne med at dette tetter seg mer sammen etter at gjæren har gjort jobben sin og faller til bunnen. Synes ikke det hørtes så ille ut.
Så standard metode er å dumpe det meste en har i kjele over i gjæringskarret og ikke bekymre seg over sedimentene?
Nja, ikke helt. Bunnfall etter avkjøling prøver jeg å la ligge igjen, men noe følger som regel med. Avhengig av humlemengde etc...
 
Tilbake
Topp