Første brygg

Virkelig? Hvor har du dette fra?
Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg mener å ha lest flere steder, uten å ha noen kilder å vise til akkurat nå, at rehydrering absolutt anbefales, mens risting av dunken er unødvendig så lenge man bruker tørrgjær?
Vestkast sin episode med Kjetil Jikiun vil ha det annerledes. Jikiun refererer en del til Chris White fra White Labs som jeg ihvertfall ser på som en sikker kilde for info på gjærhelse. Rehydrering er litt viktig, men det viktigste er å gjenbruke gjæren. Batch nummer 2 på tørrgjær er best fordi da er gjæren i toppform. Men dette er en betent diskusjon som jeg ikke tør å gå videre inn på.

Fermentis har svart, på direkte henvendelse, at de ikke lenger anbefaler rehydrering. Det har liten betydning, og er ikke verdt den risikoen for infeksjon som det innebærer, sier de. Praktisk erfaring tyder også på at dette stemmer.

Om du ønsker best mulig resultat med tørrgjær, bør du sette en starter. Da "hopper du over" den første, som Mats sier, ikke optimale generasjonen. Jikiun har vært så hyggelig å svare på en mail jeg sendte ham om dette, og har bekreftet det.

Og om du setter en starter, spiller det i alle fall ingen rolle om du rehydrerer eller ikke. Den effekten White/Jikiun snakker om, har ingen konsekvenser for avkommet til de opprinnelige cellene.
 
Første smaksprøve! Jeg og en god arbeidskollega prøvde og vi var enige om at det smakte godt . Kullsyre var det også. Fin farge og helt klar. Groms har lagt seg på bunn.
 
Tilbake
Topp