Første brygget mitt, gikk skeis?

Hallo, har kjøpt meg et BIAB sett og satte mitt første brygg med dette Lørdag for 10 dager siden, jeg har smakt litt på det da jeg har målt SG et par ganger og jeg synes det smaker... veldig veldig bittert, og er usikker på om jeg skal kaste det eller la det stå, trenger råd fra mer erfarne bryggere!

Oppskriften er henten fra Frank Werme i boken Ølbrygging Fra Hånd Til Munn, det er en red ale.

Pilsnermalt 2500g
Münchener type 2, 1250g
Melanoidin 500g
Carared 750g
Crystal rye 250g (leste på flere engelske forum at dette satte usmak på denne ølen og at flere frarådet det, så dette ble byttet ut med 250g flaked wheat)
Special B 100g
Pale chocolate 50g
Roasted barley 25g

Northern brewer 8% 22g koketid 90 min (ble tull med bestillinger, denne ble byttet ut med Hersbrucker)
E.K Golding 40g koketid 10 min
Cascade 60g ved endt kok

Hadde ett rør med WLP005, men har aldri laget starter før, og har ikke magnetrører, så hadde i tilegg oppi en pose med tørrgjær, safale us05 tror jeg den het :) skulle gjæres på 20 grader i to uker, temperaturen har vært der den skal.

Det ploppet bra i gjærlåsen de første 48t, så ser det ut til at det meste har bunnfelt, og ikke noe mer ploppeaktivitet. Jeg knuste hydrometeret mitt samme dagen som jeg brygget så fikk aldri tatt noen OG, men SG var etter ca. 8 timer 1034. I skrivende stund er SG 1016. Det ble utrolig mye klabb og babb med dette brygget, var ikke så godt forberedt som jeg trodde og ble rot med bestillinger, men til saken, ølet smaker veldig bittert synes jeg, da jeg tenker på Red Ale så tenker jeg et mykt og tykt øl med veldig søt smak og litt skum, jeg har smakt en del IPA ifra butikkhyllene og denne ølen minner veldig om det, synes heller ikke den smaker spesielt godt selv om den hadde vært en IPA. er dette ølet bare å slå i dass, eller er det verdt mer tid? hva slags utvikling kan jeg forvente av et slikt øl?

Kom gjerne med spørsmål, kan hende jeg har glemt noe eller formulert meg dårlig, på forhånd takk for alle svar :)

Hvilken OG skulle du treffe? 34 hørtes lavt ut etter 8 timer.....
Kan være du har bommet på utbytte, og at ølet ditt mangler kropp. Da kan humle bitterhet bli veldig fremtredende, etter min erfaring.

Hva skjedde med humlen? Skulle du ha 22g hersbrucker og byttet ut med 22g Northern Brewer?
Du må for all del ikke kaste, dette blir nok veldig godt før eller siden.

Jeg skulle hatt northern brewer 22g, bestilling ble feil og jeg søkte opp på nettet evt. humler jeg kunne bruke istedet, da kom hersbrucker opp for northern brewer, og jeg brukte hersbrucker (omreget alfasyren til riktig antall gram da), det smaker som sagt veldig bittert akkurat nå, aner ikke hva dette ølet kan bli til over tid.

SG holder seg på 1016 nå for 4. dagen på rad :) hvis den ikke kommer seg lavere før Lørdag 28. bør jeg la den stå en stund for å se om SG synker før jeg flasker? aldri laget flaskebombe før så vet ikke om det vil skje om jeg flasker på 1016, er vel en viss risiko for det vil jeg anta.. Hva kan jeg gjøre om FG f.eks skulle bli 1016 og jeg må flaske ølet?

Virker som at du hadde en OG på rundt 1.034-36... det er noen poeng unna target. Slike som du beskriver det så virker det utrolig bittert. Hvis det er SÅ bittert som det høres ut som så virker det heller ikke at det ville blitt balansert med en og som 1.046 som skulle være target. Sikker på at du regnet om AA riktig. Du har jo ikke tørrhumlet heller så etter ti dager burde det ikke smake så bittert hvis alt er gjort riktig.

Bitterheten avtar over tid. Jeg ville tappet og lagret når den tid kommer. Men smak underveis.

Jeg kan jo selvsagt ha bommet på AA, men jeg tror jeg er innafor, men noe har jeg jo gjort feil :) tipper jeg har gjort noe feil med gjæringen også, den er utrolig treig, for å sammenligne har jeg en oktoberfest på 1048 og en dunkelweizen på 1052 som begge har kommet ned på 1012 på 3 og en halv dag, mot red alen som gikk fra 1034 til 1016 på 7 dager og har stoppet i 4 dager. Virker som om noe har stoppet opp i det beryktede red ale brygget :eek:.. Skal la det stå litt til så kan jeg flaske hvis det noen gang kommer under 1008 el.l og se om et halvt års tid om det er drikkelig :D

Var innom den lokale sjappa for bryggerutstyr og snakket med dem, angående gjæringa så ville jeg visst aldrikomme under 1016 med såpass mye spesialtmalt som jeg har i denne ølen, jeg hadde ikke tenkt på slikt. Angående bitterheten så smakte jeg på den for 5 min siden, og bitterheten har avtatt, om enn ørlite grann, men fortsatt litt i kraftigste laget for meg. Kanskje den blir bedre av å flaskes og få hvile en stund :) Hadde uansett tenkt å drikke den til jul da så ble litt skuffet over at det kanskje ikke går !

Var innom den lokale sjappa for bryggerutstyr og snakket med dem, angående gjæringa så ville jeg visst aldrikomme under 1016 med såpass mye spesialtmalt som jeg har i denne ølen, jeg hadde ikke tenkt på slikt. Angående bitterheten så smakte jeg på den for 5 min siden, og bitterheten har avtatt, om enn ørlite grann, men fortsatt litt i kraftigste laget for meg. Kanskje den blir bedre av å flaskes og få hvile en stund :) Hadde uansett tenkt å drikke den til jul da så ble litt skuffet over at det kanskje ikke går !
Kanskje du kan tilsette noe mer vørter (dme og kokt vann) for tynne ut bitterheta? For eksempel 3-4 liter ekstra.

Skal du flaske i morgen er det ikke lurt å bruke mer sukker/dme enn det gjæren skal ha til å lage Co2.
Hvis ikke får du flaskebomber.
Du må la det gjære ut hvis du bruker mer enn det. En uke må du nok regne med.

Hvis du skal flaske imorgen, må du ikke tilsette DME. Da får du bomber. Hvis du skal koke opp og tilsette vørter, må det få gjære ut.

Flask og vær glad. Du får mange brygg etterhvert :)

Tilbake
Topp