Første ekstraktbrygg, trenger veiledning på smak

Skal imorgen prøve meg på ekstraktbrygg for første gang. Trenger litt tipps og hint når det kommer til oppskriften.
Har bare satt ølsett til nå så jeg har egentlig veldig lite peiling på smaker og hvordan malt og humle passer sammen.
Mål:
Brun Ale 4,5-5% middels bitterhet og preg av karamell

Her er oppskriften jeg har satt sammen fra smaksbeskrivelser på internett:
Volum: 23 liter (lurer på om dette blir utvidet til 25)
kokevolum: 10 liter

3000 g Muntons ekstra lys maltekstrakt
450  g Moss malteekstrakt (Vet dette ikke er helt egnet for øl lenger, men bommet litt på volumet på muntons ekstrakt boksene)

Delevis mesking (er det dette det heter?)
200 g Special-B (karamellmalt)
200 g Caramunich type 3 (karamellmalt)
50  g Carafa special type 3 (dehusked) (Sjokolademalt)

Humle
75  g Challanger 60min
40  g Fuggle

Gjær
Wy'east British ale

Dette gir i beercalc
OG 1049
FG 1012
4.8% alk
36 EBC
33 IBU

- Resultatene i beercalc er forsåvidt ca som jeg ønsker men hvordan vil disse smakene passe sammen?
- Under delevis mesking har jeg forstått at jeg skal knuse malten, (brødpose og kjevle i mitt tilfelle) og så la det trekke inn vann i 45 min. Mens jeg passer på å holde temperaturen under 75grader. Er det noe jeg har misforstått her? og når skal dette tilsettes vørten, noen spesiell tidspunkt?
- Tror dere dette kan fungere?  :namnam:

På forhånd takk :skitbra:
Med vennlig hilsen Daniel
 
Hvis noen lurte så var mossekstrakten ikke noen god ide. Den dyttet nemmelig OG opp på 81.
4,5% øl kan jeg dermed bare drømme om hvis jeg har forstått alt rett.  :biersmile:
 
Etter å ha lest diverse poster på forumet har et nytt spørsmål dukket opp. Jeg endt opp med OG på 1.081 og tilsatte min wy'east 1098 brit ale i god tro. Men nå lurer jeg på om dette var tilstrekkelig. Bak på gjær pakken står det at den er laget for oppmot 1.060. Så spm er som følger; bør jeg tilsette en pakke til, og hva kan eventuellt skje om jeg ikke gjør noe?
 
Hei!
OG på 1081 er umulig med så lite malt. Du har nok fått en måling der ekstrakten ikke har vært godt nok blandet. Det som er i beercalc er riktig.
Ved ekstrakt regner man ut nøyaktig (et par økslegrader) sukkerinnhold, så du kan nok forvente at OG din er rundt 1049.
 
Takk for svar:) var bekymret en stund der:) men du tror ikke den høye OGn har noe med mossekstrakten å gjøre? Den glemte jeg å legge inn i beercalc. Vurderte å stikke om og tilsette en ny starter hvis SG var betydelig lavere etter 1uke. Det har nå gått ca 5dager og ploppingen i gjærlåsen har gått ned til ca 2-3plopp/min. Tror du det er nødvendig å tilsette mer gjær?
Igjen tusen takk for svar :skitbra:
 
Tilbake
Topp