Første fatøl er flatt

Mitt første fatøl er en type Märzen. Denne har nå stått i 13 dager på 1,3 bar. Det finnes knapt nok kullsyre. Bør jeg sjekke ekstremt nøye for lekkasjer eller hva skjer her? jeg dobbeltsjekka lekkasjer på fatdagen og fant ingenting.

Rengjorde fatet, hadde ølet over på fat, satte på trykk, sjekket lekkasjer, har latt det stå på 1,3 bar i 2 uker nå.

Burde ha bobler i det da. Hvordan er det ut av krana? Er det veldig mye skum så ryker boblene der.

Da kan det jo fort hende at det er godt nok karbonert, men at du må finne ut av hvorfor det skummer.

Ja, får se litt nøyere på det da. Jeg brukte en produksjon som ikke ble bra, ølet skal nok slås ut. Bruker dette til å lære meg fat ;)

Er nok for mye co2 i ølet,derfor skummer det og du mister all co2 i ølet som havner i glasset..
Sett fatet varmere,rist det og slipp ut co2,gjør dette et par ganger..
Sett så fatet på kjøl og sett trykket på 1 bar og test,har det sluttet å skumme og det nå er for lite co2 sett opp trykket og rist fatet og test igjen..

Pass på å klem picknickrana helt inn når du tapper. Litt inn blir bare skum. Som nevnt over reduser trykket også.

Er nok for mye co2 i ølet,derfor skummer det og du mister all co2 i ølet som havner i glasset..
Sett fatet varmere,rist det og slipp ut co2,gjør dette et par ganger..
Sett så fatet på kjøl og sett trykket på 1 bar og test,har det sluttet å skumme og det nå er for lite co2 sett opp trykket og rist fatet og test igjen..

Jeg fulgte det du skriver her til punkt og prikke, inkl. reduserte trykket til 0,.9-1 bar og trykke fullt på krana og ikke bare litt. Nå har jeg et finfint karbonert øl med flott skum. Takk :)

Tilbake
Topp