Første forsøk =D

Hei alle!
Nå har jeg sittet i flere dager å lest meg opp på ølbrygging... å for å si det som det er... nå er jeg ganske øltørst!
Tenker å starte med en malt-ekstrakt pakke får å slippe unna meskingen på første forsøk. eller er dette bare tull, er det bedre å bare hoppe i det?
Jeg ønsker meg noe som kan minne om lager, har dere noen gode oppskrifter og friste med?

Du kan brygge godt øl med maltekstrakt, men lager er vanskeligere enn ale. En ale som minner om lager kan du brygge med lys maltekstrakt, tysk nobelhumle og Safale US-05, men du må gjære på litt lav temperatur. Rundt 16 °C bør gå greit.

En utestet men sikkert OK oppskrift på liksompils fra maltekstrakt kan være slik (23 liter)

3,6 kg flytende lys maltekstrakt
60 gram Tettnang humle 60 minutter koketid
20 gram Tettnang 15 min koketid
20 gram Tettnang idet du slår av varmen

Kjøl ned til 16 °C og tilsett en pose Safale US-05.

Det skulle gi et øl på rundt 4,7% alkohol med en del tysk humlepreg. Husk på bryggingens tre R-er (Renslighet, renslighet og renslighet), så blir det et godt øl.

Takk for oppskriften=) den skal nå testes ut... må bære komme meg av havet først=)

3,6kg flytende lys maltekstrakt?  etter litt søking i nettbutikker må jeg jo si at Maltekstrakten virker å være i pulverform. eller er jeg helt ute på luggeføre nå?

Var litt trigger happy når handlingen skulle skje og endte opp med denne http://www.bryggselv.no/products/maltekstrakt-ekstra-lyspale-18kg  (2stk)
med litt etter tanke ble den Ekstra lys og jeg er heller ikke sikker på om den er flytende? har jeg et problem? eller er d bare å la d stå til?
Resten av oppskriften kom seg heldigvis i handlekurven ;D

Den er fin den ekstrakten der. Om den blir litt lysere er det vel ingen krise. I alle fall ikke om det er noe pilsliknende du er ute etter. Det fins både tørket og flytende ekstrakt. Den du har bestilt er flytende. Tørr ekstrakt omtales ofte som spraymalt.

Tilbake
Topp