Første gang mini-mesking

Tiden har kommet for brygging av juleøl. Tenkte å teste mini-mesking for første gang. Jeg har komponert denne i BeerSmith2, som forresten er utrolig bra i forhold til mye annet jeg har prøvd.

Så jeg trenger noen tilbakemeldinger på om jeg er helt på jordet :jaha:

3,00 kg     Muntons Muchener             (9,0 EBC)       45,8 %
1,25 kg     Castle Malting Pils malt       (3,0 EBC)       19,1 %
0,60 kg     Muntons Crystal malt          (150,0 EBC)     9,2 %
0,20 kg     Muntons Chocholade malt   (900,0 EBC)     3,1 %
1,50 kg     Muntons spraymalt lys        (9,5 EBC)       22,9 %

50,00 g EKG             [5,00 %]                  60 min
25,00 g Tettnanger   [4,50 %]                  10 min

Scottish Ale (Wyeast Labs #1728)
Gjærings temp.    17 °C, 14 dager
 
neslekkim skrev:
5.5kg malt?, mini-mesk?
er ikke den ganske mini a? nei.. ble litt feil her :bank2: selvsagt ikke så mye. tenkte mer rundt 3 kg, kanskje litt mye det også?

1,5 kg Pilsmalt, Castle                47%
1,0 kg münchener, Muntons        31%
0,4 kg Crystal 150, Muntons        13%
0,3 kg Chocholade 900, Muntons   9%

Hvor mye vann til mesking og skylling?

Tot 3,2 kg malt. Hvordan er forhold mellom basis malt og spesialmalt med tanke på å få ut mest mulig gjærbart sukker?

3,0 kg Lys spraymalt
 
Det er vel det som kallast All Grain, med ekstra spraymalt for å auke OG. Ikkje noko galt i det, berre at det kallast ikkje minimesk lenger ;) Har du plass til å meske det, køyr på!
 
protto skrev:
Det er vel det som kallast All Grain, med ekstra spraymalt for å auke OG. Ikkje noko galt i det, berre at det kallast ikkje minimesk lenger ;) Har du plass til å meske det, køyr på!
Trodde jeg ville få plass til det. Men blir nok altfor mye. Må nok halvere det ned til 1,5 kg.

Men det jeg tenker er at jeg vil ha en mørk, sterk juleale. 6-7,5%ABV og 50-60 EBC. Tenker å bruke litt Münchener malt, Carapils for fylde og sjokolademalt for farge og smak.

Som jeg har lest endel plasser er det ikke helt lett å få oversikt over alle carapils, cara dextrine, foam, crystal osv. osv. Men er den fra Petit som heter Weyermann Carapils malt hel EBC 5, 1 kg den carapilsen som vil gi ølet fylde og kropp, men bidrar lite til gjærbart sukker? Hva er utbytte på denne?

-Muntons münchener malt hel EBC 5,6 - 13,5 , Petit.
-Muntons Chocholade malt hel EBC 900, Petit

Og toppa heila driden med lys og mørk DME.
 
Tilbake
Topp