Første lagerøl – hjelp!

arvidg

Norbrygg-medlem
Hei!

Etter 10 ale-brygg har jeg nå begynt på et lagerøl.  Det burde bli en nokså vanlig pils:

Eksperiment #11 Pils Style: Tjekkisk pilsner Brewer: Arvid Grøtting

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1050
FG:
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 35 IBU
BU/GU: 0.7
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 4500 g
Munich Malt 20 EBC 25 EBC 500 g
Mash schedule: 90' @ ca 65°C
Hops
Saaz 3.2% alpha 80 g 100 minutes
Saaz 3.2% alpha 20 g 15 minutes
Fermentation
Yeast: Saflager S-23

Både utbyttet og lengden ble litt under det jeg hadde tenkt, men det går nok bra.  Det som jeg lurer på er dette:

Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å holde skikkelig fosskok hele veien.  Er øllet ødelagt?

Ut av kjøleren holdt vørteren 12°C.  Jeg pitchet 2 pk tørrgjær rett oppi, selv om det finnes en bruksanvisning som påstår at jeg burde laget starter når det er såpass kaldt.  Er øllet ødelagt?

Hvor lenge skal jeg egentlig la det stå og gjære (i vinkjelleren som nå holder 10°C) før diacetylrast og lagring?  Er 18-20°C i et døgn OK som diacetylrast?

Lagring på en BetterBottle i et vanlig kjøleskap (som har plass) er sikkert også OK, men hvor lenge?  Til over påske?  (Jeg kan drikke ale og kjøpe-pils i mellomtiden…)

Og når jeg har lagret dette kjempelenge og skal ha det på flaske, med naturlig karbonering: Burde jeg pitche mer gjær for sikkerhets skyld, og isåfall den samme eller en som er spesielt egnet til dét?
 
Flott å se at du tar hobbyen et skritt videre! :)

Lager-brygging er egentlig ikke så vanskelig som mange vil ha det til. De viktigste forskjellene er at man bruker gjerne mer gjær, er mer avhengig av konstant temperatur, og at ting tar lengre tid.

Etter 10 ale-brygg har jeg nå begynt på et lagerøl.  Det burde bli en nokså vanlig pils:
Eksperiment #11 Pils  Style: Tjekkisk pilsner  Brewer: Arvid Grøtting
Statistics
Volume:    20 liters
OG:    1050
Med en OG på 1.050 blir dette en pils på den sterke enden av skalaen. Pilsnere vi i Norge er vant til som Ringnes, Hansa Pilsner, Dahls Pilsner, osv. har en OG på rundt 1.043. For å nå et alkoholvolum på 4.7% betyr dette at de gjærer veldig langt ned. Brygger du pilsner med en OG på 1.050 betyr dette at ølet ikke vil bli like forfriskende som et øl med lavere OG og korresponderende lav FG.

Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å holde skikkelig fosskok hele veien.  Er øllet ødelagt?
Ikke nødvendigvis; Fikk du litt kok på slutten og kokte i 90 minutt burde det være håp.

Ut av kjøleren holdt vørteren 12°C.  Jeg pitchet 2 pk tørrgjær rett oppi, selv om det finnes en bruksanvisning som påstår at jeg burde laget starter når det er såpass kaldt.  Er øllet ødelagt?
Starter på tørrgjær er bare tull. 2 pakker tørrgjær på 20 liter burde ihvertfall være nok. Men helt ærlig: Gjæren du valgte er ikke spesielt god lager-gjær og er ganske "tutti-fruity" i smaksbildet. Skal du bruke tørrgjær ved lager-brygging ville jeg heller valgt Saflager W34/70 neste gang. Eller enda bedre: En god Wyeast eller Whitelabs-gjær. Klarer man å drikke øl fra stettglass klarer man å lage en starter.

Hvor lenge skal jeg egentlig la det stå og gjære (i vinkjelleren som nå holder 10°C) før diacetylrast og lagring?  Er 18-20°C i et døgn OK som diacetylrast?
La lagerøl gjære i 3 uker minimum. Lengden og tidspunkt på diacetyl-resten er vanskelig å si siden flere faktorer spiller inn, men det er gjerne snakk om den siste tredjedelen av gjæringsforløpet. Jeg ville derfor kjørt 48-72 timer med diacetyl-rest mot slutten på uke 3. Du ønsker å være sikker på at den er ordentlig utgjæret.

Lagring på en BetterBottle i et vanlig kjøleskap (som har plass) er sikkert også OK, men hvor lenge?  Til over påske? 
Fullt drikkbar etter 4 ukers lagring. Trolig bedre etter 2-3 måneders lagring.

Og når jeg har lagret dette kjempelenge og skal ha det på flaske, med naturlig karbonering: Burde jeg pitche mer gjær for sikkerhets skyld, og isåfall den samme eller en som er spesielt egnet til dét?
Her må vi passe på rekkefølgen på ting; Du tapper umiddelbart etter endt gjæring ølet ditt på flaske og karbonerer i romtemperatur en uke. Deretter lagrer du lagrer kjempelenge.  ;)
 
Det ble en litt annen rekkefølge på meg: Har (som opprinnelig planlagt) gjæret først (i fire uker sånn omtrent), så hatt noen dager diacetyl-rast, tappet over i ny dunk og lagret på dunk i kjøleskapet fram til påske.

Så ble det flasking onsdag før påske, med ett Coopers karboneringsdrops pr. flaske.

Nå har jeg prøvd ei flaske eller to, og det ser ikke ut som de har karbonert noe særlig.  Ennå; det har bare gått halvannen uke.  Så da er neste spørsmål: Hvor lenge skal jeg vente før jeg vurderer å åpne hver flaske for å tilsette mer gjær til karboneringa?


-- Arvid
 
arvidg skrev:
Det ble en litt annen rekkefølge på meg: Har (som opprinnelig planlagt) gjæret først (i fire uker sånn omtrent), så hatt noen dager diacetyl-rast, tappet over i ny dunk og lagret på dunk i kjøleskapet fram til påske.

Så ble det flasking onsdag før påske, med ett Coopers karboneringsdrops pr. flaske.

Nå har jeg prøvd ei flaske eller to, og det ser ikke ut som de har karbonert noe særlig.  Ennå; det har bare gått halvannen uke.  Så da er neste spørsmål: Hvor lenge skal jeg vente før jeg vurderer å åpne hver flaske for å tilsette mer gjær til karboneringa?


-- Arvid
Hvor lenge skal jeg vente før jeg vurderer å åpne hver flaske for å tilsette mer gjær til karboneringa?

Tror du skal holde deg unna med å tilsette gjær til karboneringa, og heller sette flasken noen dager i et rom som holder ca 18-20 grader.
 
Øldal skrev:
Tror du skal holde deg unna med å tilsette gjær til karboneringa, og heller sette flasken noen dager i et rom som holder ca 18-20 grader.

Ja, den står i stua nå, ved sånn omtrent 18-25 °C, og det har den gjort siden flasking for halvannen uke siden.  Men den var alstå ikke ferdig karbonert pr. i går.
 
Tilbake
Topp