Første oppskrift

Hei!

Tenkte jeg skulle sette min første batch i dag. Med god hjelp fra dere her og litt roting på internett har jeg komponert en oppskrift på en Dry Stout.
Noen som kunne tenke seg å se på den og komme med kommentarer. Jeg er spesielt usikker på gjærmengden.

DRY STOUT

MALT

4,5 kg Pale Malt
1,75 kg Flaked Barley
700 g Roasted Barley
350 g Chocholate Malt

Totalt: 7 kg

MESKING

- 21 liter meskevann.
- 18 liter skyllevan
- Mesketepmeratur 65
- Mesketid: 60-65 min.

KOKING

- 60 minutter
- Humle: 90 g East Kent Goldings (alpha 5,7) 60 min

GJÆRING

- 14 DAGER 20-21 GRADER
- Gjær: 2 pk. Lallemand Nottingham Ale yeast (22 g)

LAGRING/KARBONERING

- SUKKER: 4,5 g/L
- 2 uker
- 20-21 grader

Kalkulatoren har ulike faner for hhv. tørrgjær og fersk gjær. Der står det hvor mange pakker/rør du trenger (med og uten forskjellige startermetoder for fersk gjær).

Kalkulatoren har ulike faner for hhv. tørrgjær og fersk gjær. Der står det hvor mange pakker/rør du trenger (med og uten forskjellige startermetoder for fersk gjær).
Aha, så man regner at det er samme antall gjærceller i de ulike pakkene? Uavhengig av produsent og type?

Du kan justere produksjonsdatoen for gjæren øverst. Denne vil da regne ut vitaliteten og ca. antall aktive gjærceller for deg.

Men du bruker tørrgjær, og da trenger du ikke å bruke antall gjærceller i beregningen. Kalkulatoren gir deg antall 11,5grams poser du trenger. Husk å rehydrere før du hiver den oppi brygget! Husk også å legg inn dato på gjæra i kalkulatoren.

Produksjonsdato er 4 mnd før ekspirasjon om du har en pakke fra White Labs. På Wyeast mener jeg det er prod.dato som er oppgitt(?).

Med tørrgjær trenger du ikke bekymre deg nevneverdig for dette. 1-2 pakker (avhengig av OG) rehydrert på 20-25 liter pleier å være finfint.

Men du bruker tørrgjær, og da trenger du ikke å bruke antall gjærceller i beregningen. Kalkulatoren gir deg antall 11,5grams poser du trenger. Husk å rehydrere før du hiver den oppi brygget! Husk også å legg inn dato på gjæra i kalkulatoren.
Aha! Så med tørrgjær så tenker man kun på vekt og ikke på antall celler! Der ser du hvor grønn jeg er :)

Hvilket volum skal du brygge og hvilken OG sikter du til?
Siktet på et volum på vel 25 L og traff dette greit. OG ble imidlertid høyere enn jeg ville, siktet på 1.040-1.045 men endte på 1.055. Slet litt med mesketemperaturen slik at den ble en del høyere en planlagt. Skulle vært rundt 65 grader, men lå nok i gjennomsnitt helt oppe rundt 70.

Siktet på et volum på vel 25 L og traff dette greit. OG ble imidlertid høyere enn jeg ville, siktet på 1.040-1.045 men endte på 1.055. Slet litt med mesketemperaturen slik at den ble en del høyere en planlagt. Skulle vært rundt 65 grader, men lå nok i gjennomsnitt helt oppe rundt 70.

Tipper det blir øl av det likevel jeg :)

Aha! Så med tørrgjær så tenker man kun på vekt og ikke på antall celler! Der ser du hvor grønn jeg er :)
Med tørrgjær regner en vanligvis med 20 milliarder gjærceller pr. gram, en pose på 11.5 blir da omtrent 230 milliarder celler, ofte nok til en 25L batch. Tørrgjær taper seg ikke mye ved lagring i kjøleskap, kanskje maks. 10% over 2 år så det kan en vanligvis se bort ifra. Rehydrering av tørrgjæren er forutsatt, hvis ikke blir det færre gjærceller som overlever pitch.

Hvis du brygger 25L med en OG på rundt 1.055 - 1.060 ville jeg brukt 2 pakker hvis du ikke belufter vørteren godt med ren oksygen.

Edit : for treig, allerede besvart ser jeg:) 7kg malt til 25L gir deg ikke 1.040 under normale forhold, anbefaler en bryggekalkis. En pose tørrgjær var vel nok til 1.040

Sist redigert:
Med tørrgjær regner en vanligvis med 20 milliarder gjærceller pr. gram, en pose på 11.5 blir da omtrent 230 milliarder celler, ofte nok til en 25L batch. Tørrgjær taper seg ikke mye ved lagring i kjøleskap, kanskje maks. 10% over 2 år så det kan en vanligvis se bort ifra. Rehydrering av tørrgjæren er forutsatt, hvis ikke blir det færre gjærceller som overlever pitch.

Hvis du brygger 25L med en OG på rundt 1.055 - 1.060 ville jeg brukt 2 pakker hvis du ikke belufter vørteren godt med ren oksygen.

Edit : for treig, allerede besvart ser jeg:) 7kg malt til 25L gir deg ikke 1.040 under normale forhold, anbefaler en bryggekalkis. En pose tørrgjær var vel nok til 1.040
Hei! Takker for råd.
Endte på OG 1.055 som er noe høyere en jeg helst skulle ha. Brukte ca. 1 1/2 pakke gjær. Kanskje jeg skulle hatt oppi litt mer? Er det mulig nå, eller skal fatet ikke åpnes før det er gått 2 uker?

Nei, dette blir helt fint slik du har gjort. Hvis du startet meskingen helt oppe på 70 grader og holdt deg der kan du nok forvente en FG litt høyere enn du siktet mot. Satser på godt øl!
Et tips hvis du feilberegner innmesk og starter på for høy temperatur er å raskt helle oppi nok kaldvann til at temperaturen senkes, og heller skylle med tilsvarende mindre vann.
Må gjøres så raskt som mulig, og innen de første 10 minuttene for at det skal ha særlig effekt.

Tilbake
Topp