Brygget i går en tjekkisk pilsner, og den står nå i temp styrt kjøleskap på 10 grader. Virker som gjæring har startet, tynt skumlag i karret og litt tegn på aktivitet. Men plutselig slo det over meg at gjærtypen jeg kjøpte i bryggebutikken er feil. kjøpte med meg Danstar Notingham (Denne er da alt pitchet). Tenkte ikke videre over dette da jeg handlet for en stund tilbake, for jeg rådførte meg i butikken om oppskrift, malt og gjær og fikk da anbefalt Danstar Notingham til pilsner.
Men spm er da: hva gjør jeg nå? Har egentlig innsett nå at dette ikke blir en klassisk tjekkisk pils, men hva blir det? Skal jeg fortsette å gjære på 10 grader i 3 uker? Eller skal jeg øke til 14 grader (som etter hva jeg har lest nå er innefor toleranse spekteret til gjæren) 2 uker?
Setter stor pris på svar.
Tommy
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Men spm er da: hva gjør jeg nå? Har egentlig innsett nå at dette ikke blir en klassisk tjekkisk pils, men hva blir det? Skal jeg fortsette å gjære på 10 grader i 3 uker? Eller skal jeg øke til 14 grader (som etter hva jeg har lest nå er innefor toleranse spekteret til gjæren) 2 uker?
Setter stor pris på svar.
Tommy
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk