Første pils og gjær

Brygget i går en tjekkisk pilsner, og den står nå i temp styrt kjøleskap på 10 grader. Virker som gjæring har startet, tynt skumlag i karret og litt tegn på aktivitet. Men plutselig slo det over meg at gjærtypen jeg kjøpte i bryggebutikken er feil. kjøpte med meg Danstar Notingham (Denne er da alt pitchet). Tenkte ikke videre over dette da jeg handlet for en stund tilbake, for jeg rådførte meg i butikken om oppskrift, malt og gjær og fikk da anbefalt Danstar Notingham til pilsner.
Men spm er da: hva gjør jeg nå? Har egentlig innsett nå at dette ikke blir en klassisk tjekkisk pils, men hva blir det? Skal jeg fortsette å gjære på 10 grader i 3 uker? Eller skal jeg øke til 14 grader (som etter hva jeg har lest nå er innefor toleranse spekteret til gjæren) 2 uker?
Setter stor pris på svar.

Tommy

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
denne siden står det følgende:

"Lager-style beer has been brewed with Nottingham, however low fermentation temperatures requires adaptation of the pitching rate to ensure proper attenuation".

Denne gjæren er vel derfor ikke det verste som kunne skjedd når målet er å lage en ren smak, type pils. Kan du tilsette en pakke til? Jeg ville ha sett det litt an, men fulgt nøye med og økt temperaturen når den har tatt av og halve gjæringen (målt med SG) er ferdig. Omtrent som hurtiglagermetoden til Brulosophy.

Dersom den ikke kommer i gang ville jeg uansett økt temperaturen tidligere.
 
Nå har forsåvidt gjæringen startet greit på 10 grader, og jeg ser tydelig aktivitet, men er det lurte å øke temperatur nå opp til 14/15 og la den gjære i ca 14 dager? Eller holde meg på 10 grader i ca 3 uker og håpe jeg rekker å kjøe en diacetyl rest etter 2/3 av gjæringen. Regner med at det blir god øl av dette også:) Får ta det på nybegynner tabbe kvoten. :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg hadde øket jevnt opp til 14/15C over en ukes tid. Uansett så tror jeg at det ved så lav temperatur er det lurt å følge med slik at du ikke får temperaturfall før den er utgjæret.
-Har ikke erfaring med Nottingham på så lav temperatur.
 
Tilbake
Topp