Første pilsner og gjærstarter

I går satt vi vår første gjærstarter med Wyeast Czech pilsner XL. Etter en del research, klemte vi posen, lot den stå et par timer (i håp om at den skulle blåse seg opp, noe den ikke gjorde), så lagde vi 1,5L vørter og blandet i gjæren. Vi blandet alt på en 1,5L flaske med gjærlås på toppen. Alt utstyr er nøye desinfisert. Har det skjedd noe feil tror dere? Skulle f.eks pakken stått et døgn eller to etter vi klemte på den? Synes dette med flytende gjær virker ekstremt komplisert.

Den har nå stått over natta, men ser ikke ut til at det har skjedd stort. Hvor lenge burde en slik gjærstarter stå før vi blander den i resten av vørteren?

Mvh

Det ser ikke ut til at dere har gjort noe galt. Pakken trenger ikke å blåse seg opp før man tilsetter gjæren i starteren, det er mer som et indikasjon på at gjæren er frisk og rask. Jeg har kun opplevd ordentlig oppblåsing tre-fire ganger. Jeg ville kanskje ha byttet ut gjærlåsen med aluminiumsfolie, slik at oksygen kan komme til. Det kan gå noen dager før det skjer noe i gjærstarteren. Hvor gammel var gjæren? Når gjæringen kommer i gang, bør den få stå i romtemperatur i to dager. Når aktiviteten har roet seg ned, setter dere den kaldt i en til to dager, dekanterer mesteparten av vørteren, og tilsetter gjæren i brygget.

Våtgjær er ikke veldig komplisert, egentlig, men krever litt mer planlegging.

og bare for å være sikker... du forsikret deg om at det hadde gått hull på "ampullen" inne i posen?
De pakkene jeg har brukt har som regel vært sprekkeferdige etter ca 1 døgn. Når du lager gjærstarter trenger den imidlertid ikke være svellet opp før du tilsetter i vørteren. men oksygen er viktig! rist inn oksygen regelmessig (så ofte du klarer)  :ilike:

Takk for svar.

Er ganske sikker på at ampullen i posen sprakk ja. Gjæren ble produsert 09-11-2009, så tror den skal være ok. Har ristet inn oksygen og dekket den med aluminiumsfolie nå. Satser på at det blir litt fart i den i løpet av en dag eller to. Satser på å brygge til torsdag da. Men er det ikke slik at man helst skal bruke gjæren når den er på topp, altså når den gjærer mest? Dekantere har jeg ingen anelse om hva er  :jaha:

joakimb skrev:
Takk for svar.

Er ganske sikker på at ampullen i posen sprakk ja. Gjæren ble produsert 09-11-2009, så tror den skal være ok. Har ristet inn oksygen og dekket den med aluminiumsfolie nå. Satser på at det blir litt fart i den i løpet av en dag eller to. Satser på å brygge til torsdag da. Men er det ikke slik at man helst skal bruke gjæren når den er på topp, altså når den gjærer mest? Dekantere har jeg ingen anelse om hva er  :jaha:

Da var gjæren fire måneder gammel, og det kan nok være grunnen til at den ikke blåste seg opp noe særlig. Det går nok bra likevel.

Dekantere vil si å helle av væsken som befinner seg over bunnfallet. I gjærstartere betyr det i praksis at man lar starteren gjære helt ut, for så å sette den inn i kjøleskap i ett til to døgn. Da vil gjæren bunnfelle, og man kan helle av det meste av "ølet" i starteren, men la gjæren ligge igjen i bunnen. Slik kan man få brukt all gjæren uten å tynne ut ølet med starteren. Bare husk å la det være nok væske igjen i starteren til at du får løst opp gjærkaken i bunnen når du skal pitche den i vørteren!

Hvor fort en gjærpakke blåser seg opp er ikke mulig å vite før den startes.
Siste gjæren jeg brukte var 5 mnd. gammel og blåste seg opp samme dag, brukte 3 av disse i totalt 6 liter starter og gjæret ut 100 liter på 2 uker.

Andre ganger med nyere gjær kan det ha tatt opp til en uke før de er oppblåst.

Hvorfor, det vil jeg ikke ha noen formening om, bortsett fra at jeg ikke har misshandlet gjæren.

Det er stort sett bare lager jeg brygger så dette gjelder lagergjær og er et hint om at det er ligegodt å starte med lagerbrygging hvis det er det bryggeren vil ha og ingen grunn til å gå via Ale  :)

Det viste seg at bare den ene av de to ampullene i gjærposen hadde åpnet seg. Burde vi halvere størrelsen på brygget? Hadde desverre bare en pakke Wyeast.

Mvh,
Joakim og Christoffer

Tilbake
Topp