Fortynne en oppskrift - session IPA og APA

Armas

Jeg har en oppskrift på en god IPA som jeg gjerne vil skalere ned for å få ett lettere øl med mindre alkohol.

Kall det gjerne en session IPA eller en APA.

Tenker jeg riktig hvis jeg skalerer ned maltmengden slik at jeg får ønsket OG (Jeg vil gå fra 1,064 til ca 1,045)
Og deretter skalerer all humlen i henhold til vedlagt tabell. I mitt tilfelle går jeg fra IBU 55 til ca IBU 40

Dvs at IBU 55 gir samme opplevde bitterhet ved OG 1.065 som IBU 40 gir ved OG 1.045

Jeg har forstått det slik at en session IPA er en øl med mye bitterhet, men mindre maltsmak enn en APA. APAen er dermed mer balansert. Jeg er dermed ute etter en mild APA variant av min gode IPA.

Er jeg på rett spor?

Men hva gjør jeg med aromahumlen? Skal den skaleres ned også? Magefølelsen sier nei - jeg vil beholde all den gode aromaen fra originalen, men bare senke bitterheten så den passer bedre med maltsmaken.

Vedlegg

• hops vs gravity.png
    hops vs gravity.png
    190,2 KB · Sett: 71
Sist redigert:
Jeg har nå lest meg til at det også kan være lurt å meske ved høyere temperatur for at ikke vørteren skal gjære helt ut, og dermed gi mer maltsødme til ferdig øl. Høres lurt ut. Tenker også å heve andelen av Crystal-malt av samme grunn.

Mine IPAer er helt ut av skalaen.... Synes grafene ikke er særlig gode da de ikke tar hensyn til hvilke malttyper man benytter. OG har begrenset betydning hvor "Malty" ølet er...

Jeg har nå lest meg til at det også kan være lurt å meske ved høyere temperatur for at ikke vørteren skal gjære helt ut, og dermed gi mer maltsødme til ferdig øl. Høres lurt ut. Tenker også å heve andelen av Crystal-malt av samme grunn.
Dette høres riktig ut for meg. Men ta dette i betraktning når du skalerer ned maltmengden - hvis ikke risikerer du et enda svakere øl enn beregnet. (Lavere OG og høyere FG). Men det er kanskje ikke krise hvis det først og fremst er fylden du vil beholde?

Dette høres riktig ut for meg. Men ta dette i betraktning når du skalerer ned maltmengden - hvis ikke risikerer du et enda svakere øl enn beregnet. (Lavere OG og høyere FG). Men det er kanskje ikke krise hvis det først og fremst er fylden du vil beholde?
Mine erfaringer med å lage lettere Pale Ales korrelerer med dette.
Litt mindre malt totalt, litt større andel crystal, litt høyere mesketemp og til slutt en gjær som attenuerer litt mindre. Jeg opplever at man må ta i mer en man tror på crystal og mesketemp fordi tynnere vørter gjærer forferdelig mye bedre. Jeg er vel på runde 4 med 3,5% pale ale nå og synes jeg nærmer meg en god restsødme i ølet. WLP028 er en meget fin gjær til humlete øl. Den gir fine estere og litt maltsødme uten å dempe humlepreget. US-05/WLP001 synes jeg egner seg minst. De er for rene og gjærer alt for langt ut. Selv med høy mesketemp og høy FG så virker ølet tørt fordi det bare er de aller tyngste sukkerkjedene igjen i ølet

Mine erfaringer med å lage lettere Pale Ales korrelerer med dette.
Litt mindre malt totalt, litt større andel crystal, litt høyere mesketemp og til slutt en gjær som attenuerer litt mindre. Jeg opplever at man må ta i mer en man tror på crystal og mesketemp fordi tynnere vørter gjærer forferdelig mye bedre. Jeg er vel på runde 4 med 3,5% pale ale nå og synes jeg nærmer meg en god restsødme i ølet. WLP028 er en meget fin gjær til humlete øl. Den gir fine estere og litt maltsødme uten å dempe humlepreget. US-05/WLP001 synes jeg egner seg minst. De er for rene og gjærer alt for langt ut. Selv med høy mesketemp og høy FG så virker ølet tørt fordi det bare er de aller tyngste sukkerkjedene igjen i ølet

Takk for tips som høres fornuftige ut. Gleder meg til å prøve.
Resten av bryggelaget ville ikke ta sjansen på for stor variasjon, så denne gangen skal vi bare ned fra litt over 7 til ca 6%, så da tror jeg vi holder oss til us05 (rekker ikke lage starter uansett nå). Men dersom denne blir vellykket så tror jeg vi kan prøve oss på ca 4% neste gang og da høres WLP028 ut som en god kandidat.

Tilbake
Topp