Mener man skal ha en GOD rullekok i kjelen. Det kommer av ønsket om å oppnå en homogen hot break, samt at alle vørteren kommer i "direkte" kontakt med varmekilden.
jeg småkoker+ litt .
rører i vørteren med sleiva av og til. for hard koking kan føre til karamelisering også, og det vill gi dårligere utgjæring og mørkere farge.
jeg småkoker+ litt .
rører i vørteren med sleiva av og til. for hard koking kan føre til karamelisering også, og det vill gi dårligere utgjæring og mørkere farge.
jeg småkoker+ litt .
Litt av poenget med en rullekok er vell akkurat det at man skal unngå for stor grad av karamellisering. men alt avhenger vell av volum. Vi brygger opptil 150 liter ved hjelp av 4 elementer med regulerbar effekt. (14 kW)
men.. det er nok andre som har en mer vitenskaplig forklaring.
Litt av poenget med en rullekok er vell akkurat det at man skal unngå for stor grad av karamellisering. men alt avhenger vell av volum. Vi brygger opptil 150 liter ved hjelp av 4 elementer med regulerbar effekt. (14 kW)
men.. det er nok andre som har en mer vitenskaplig forklaring.
flere veier til rom
ved bruk av "interne varmeelement er man sansynligvis avhengig av større sirkulasjon av vørteren pga mindre kontaktflate pr. watt energioverføring en ved gassbluss under. (spekulasjon fra min side da....)
tror egentlig det beste er å finne en kok som passer utstyret og holde på den, slik at man kan beregne fordampingen og alt det andre på sitt utstyr etter noen brygg....
Jeg husker at Kai Troester sa at moderne tyske bryggerier ofte småkoker vørteren, en gang han var på Basic Brewing Radio. Siden de gjerne bruker pilsnermalt, som jo lettere fører til DMS i brygget, vil jeg tro at det holder i de fleste tilfeller.
Men ja, som siste og nest siste taler sier: finn et kok som passer og hold på den, så er det lettere å beregne fordampning. Sterkere kok vil nok også føre til bedre utnyttelse av alfasyre fra humlen, og da kan ølet bli vidt forskjellig om kokingen varierer mye fra gang til gang.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.