Fra ølsett til ølbrygging :hjelp:

Hei, jeg er en fersking og har til nå satt ca 100 l øl med ølsett jeg har kjøpt på Europris og Partymann i Bodø. jeg har brukt spraymalt sammen med settene og fått en ok øl til nå, den smaker dog ikke så godt som jeg tror man kan få ved å brygge ordentlig øl.

Jeg har lest en del rundt på nettet og sett en del videoer, men jeg tenkt at jeg skulle høre med forumet for det :)

Jeg studerer per dags dato i Tromsø og har tilgang til Kjeller 5 som selger malt, humle og gjær av ulike slag.
Spørsmål 1: Hvor stor kasserolle burde jeg skaffe meg til meske alt mv. ? Hvor mange LITER der altså.
Spørsmål 2: Har sammensetningen noe å si mellom gjær, malt og humle? Ser noen hevder dette og at man lett kan overkjøre f.eks. gjæren ved feil kombinasjon?
Spørsmål 3: Ser noen folk bruker et slags nett under meskingen for å få ut malten, noen idè om hvordan og hvor jeg kan finne noe slikt?
Spørsmål 4: Jeg har til nå brukt ''Balongrens'' fra Europris, men har gått over til å vaske med Klorin, noen tanker om dette? Er redd for at klorin skal drepe øllet om det kommet i kontakt med det evt. at det ikke skal være kraftig nok til å gjøre det skikkelig rent.

Tror jeg har storsett alt annet jeg trenger, har 2 x 25 l dunker, termometer, hevert, gjærlås og et langt kosteskaft av tre til å røre  :bank2:

TAKK FOR HJELPEN  :amen:

1: 36L kjele er vanlig til BIAB (brew in a bag) batcher på 20-25l (resultat i gjæringskar).
2: Ja. Finn ut hva du vil brygge og les mer om det.
3: Det er nok snakk om en meskepose, det har alle(?) bryggeforretninger. Bruk av meskepose kalles på engelsk brew in a bag (BIAB). Da meskes og kokes det i samme kjele. Søk og du skal finne.
4: Du må bruke et vaskemiddel, ballongrens kan fungere, men PBW er å foretrekke. MEN du må i tillegg bruke et desinfiseringsmiddel og da er Star-san å foretrekke da dette ikke skylles bort etterpå.

gå tilbake i forumet og les så mye du orker, evt skaff deg en god bryggebok. 

Det viktigste for godt øl er god kontroll på gjær og gjæringstemperatur. Så det er her du burde lese deg opp i første omgang, for det kan gi stort utslag på smaken :)
Og gjør som Øyvind sier, kjøp deg en god bok om brygging for å lære det grunnleggende.
Lykke til!

Tilbake
Topp