Fremgangsmåte med WLP655?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg har et slikt rør liggende. For sacc sin del burde jeg garantert satt en starter.

Poenget er, har høstet flere kg bringebær, solbær og rips fra hagen.

Hva ville du gjort?

Smilyen din gjør meg ikke direkte overbevist :p

Lurer på hva @Bernts ville sagt. Jeg kan godt droppe hele 655-greia og kjøre single tilsetninger, er bare at det er det jeg har liggene og har null peil på denne type fermentering.

Har PET iallefall, som det skal over i.

*Edit: For guds skyld gjør hyppig brukte smilies noe annet enn rosa.

Sist redigert:
Lag en 60/40 Pale/hvete vørter, hiv oppi WLP655, evt tilsett eikekuber etter 2-3 uker, vent et år+, tilsett bær, vent 6-8 mnd, flask.

Om du drikker noe kult og surt mens du venter kan du tilsette slantene etterhvert

Som sverd skriver. Frys bærene og bruk røret til å gjære et baseøl.
Selv har jeg øaget noen fine flamske røde etter oppskrift av Gahr med den blenden.

Låner tråden din litt @Miguel .
Har handlet inn 2poser wlp 655, som jeg tenkte å brygge en saison-ish sak på.
65% pils, 35% hvete å saaz til rundt 5ibu.
Tenkte å bruke wlp655 i primærgjæring å la den stå lenge, må jeg da sette starter? Eller er det bare å dytte 2poser direkte i?
Eller bør jeg primærgjæra med noe annet?

Låner tråden din litt @Miguel .
Har handlet inn 2poser wlp 655, som jeg tenkte å brygge en saison-ish sak på.
65% pils, 35% hvete å saaz til rundt 5ibu.
Tenkte å bruke wlp655 i primærgjæring å la den stå lenge, må jeg da sette starter? Eller er det bare å dytte 2poser direkte i?
Eller bør jeg primærgjæra med noe annet?

Snakker du om en 25-litersbatch, går det vel greit å hive to poser oppi, men har du tid, så ville jeg si at det er bedre å sette en starter på en pose. Billigere, også. Du får en piggere gjær i karet.

Jeg har ikke brukt poser direkte så mange ganger, men har ikke så gode erfaringer med det. Og det sies jo at ølet blir bedre med gjær som har fått jobbe en runde først.

Snakker du om en 25-litersbatch, går det vel greit å hive to poser oppi, men har du tid, så ville jeg si at det er bedre å sette en starter på en pose. Billigere, også. Du får en piggere gjær i karet.

Jeg har ikke brukt poser direkte så mange ganger, men har ikke så gode erfaringer med det. Og det sies jo at ølet blir bedre med gjær som har fått jobbe en runde først.
Tanken min var om det måtte stå 1 eller 1.5 år ikke er så viktig for min del. Men om man setter starter vil man vel forskyve forholdet mellom de forskjellige kulturene?

Tanken min var om det måtte stå 1 eller 1.5 år ikke er så viktig for min del. Men om man setter starter vil man vel forskyve forholdet mellom de forskjellige kulturene?

Nå bare surrer jeg. Jeg leste 565:confused:. Den gjæren du skal bruke, har jeg ikke peiling på hvordan man bør behandle - men jeg kan tenke meg at du nok ikke skal sette noen starter på den, nei. Jeg ser logikken din, og det skulle ikke overraske meg om den er riktig:).

Tilbake
Topp