Frost og sekundærgjæring

Er litt krise nå føler jeg... Juleøllen står potensielt for fall!!!  :help: :help: :help:

Hadde satt dunken i kjøleskap for sekundærgjæring i 14dager ved 4C. Dette sto seg fint, helt til i dag når jeg skulle forberede meg til flasking. Det har blitt for kaldt de siste dagene. Dunken er nesten gjennomfrosset!!!!  :eek:
Hvordan påvirker dette utvikling av kullsyre mtp minusgrader og gjæren? Er løpet kjørt?
Jeg har en batch nr 2 som nå er ferdiggjæret, så jeg har samme gjæren tilgjengelig dersom noen mener jeg burde ta en "dæsj" gjær og blande i, for så og la det bunnfelle..
Eller er det bare og blande i sukkerlaken og flaske så ordner det seg?
Her trenger jeg gode råd :'(

Brygget var ferdig utgjæret (1015) før omstikk som så ble plassert i kjøleskapet, så det er ikke utgjæringen som er bekymringen min. Det er rett og slett om det er levende gjær til karboneringen etter at vørteren har vært nesten helt fryst..

gjær skal vel tåle å bli fryst, den går i dvale kan man vel si.
men jeg er ikke sikker.

Det tryggeste du gjør er å la øllet tine Helt.
Tapp det over på en ny dunk.
Vær sikker på at det er blandet.
Har du tilgang til tørrgjær, så kan det være en god idé å tilsette det før flasking.

enig med torga. men du må da ha tidenes råeste kjøleskap :)
slett ikke lett å fryse øl med litt alkohol i....
men det går nok bra. Ice juleøl ;)

Haha fryst øl. Ja du sier noe der.. Det var vel mer som slush.
@Torga, har du noe tips om mengde tørrgjær jeg skal bruke? en teskje? ca gramm? det er 30l brygg det er snakk om.

To eller tre av brygga mine har frose for meg under kaldkræsjing/klårning i år, det eine var nesten botnfrose då eg oppdaga det etter nokre veker. Likevel karbonerte det heilt uanfekta, og vart (blant hovudsakleg kjøpeøldrikkarar) det best likte ølet mitt så langt. Dette var med US-05, som har vist seg som ein seigliva soldat. Eg ville ikkje vedda på utfallet med andre gjærsortar.

Jeg satt en flasket Juleøl (7,9%) med American ale gjær på loftet (0-10 grader) i et par uker... deretter flyttet jeg den til soverommet (10-15 grader) og nå står den på vaskerommet (20+) ..  En merker at det etter en måned har begynt å hende noe i øllet, men det er fortsatt veldig søtt, så det får nok stå varmt i en uke til. På samme måte kan det nok ta litt tid å vekke opp det som overlever av gjæren i dunken din.

btw: Fylte noe av øllen over på fat og det smakte vidunderlig, så den er drukket opp for lenge siden...  :(

Flaska øllet her om dagen, tok noen korn tørrgjær oppi hver flaske. Står til karbonering nå så får vi se hvor lang tid det går før det blir noe kullsyre og snakke om.
Kommer med oppdatering etterhvert.

Da er karboneringen ferdig og det gikk helt fint med øllet. Fikk kullsyre! Tror nok at det værste som kan skje i slike tilfeller er at gjæren går i dvale og bruker litt lengre tid på og komme igang igjen.
Skål!

Tilbake
Topp