Frukt i øl

Hei, beklager hvis jeg poster denne på feil plass, eller om det allerede finnes en tråd på dette.

Jeg er veldig ny på bryggingen, det jeg lurer på er om det er mulig å tilsette frukt i ølet på slutten av kokeprosessen for å få en ekstra smak, for eksempel jordbær?

:)
 
Fant denne på nettet om og tilsette frukt

You want to add fruit in the secondary. Why? Well, if you add fruit to your primary fermenter, the aggressive nature of fermentation is going to blow off a lot of the natural fruit flavor you want to preserve in your home brew. You're best bet is to add it during secondary.
 
Dette har ganske riktig blitt diskutert i et utall tråder på forumet. Enkelt oppsummert tilrådes det stort sett som Roger sier å tilsette frukt/fruktsaft først etter at stormgjæringen har gitt seg - som man ville gjort ved tørrhumling.

Jordbær i kok blir syltetøy.
 
Forøvrig er vel Jordbær en "vnaskelig" frukt å få smaken ut av.
Tror det skal en god del til før du får jordbærsmaken (selvsagt avhengig av type øl).
Vi har flere ganger tilsatt frukt i  mørke øl.
Bringebær går veldig fint, og gir masse smak.
Skal du bruke sitrusfrukter anbefaler jeg å bruke det gule fra skallet i sekundærgjæringen. Selve frukten, som f.eks appelsin gir ikke så mye smak.
 
ØysteinM skrev:
Forøvrig er vel Jordbær en "vnaskelig" frukt å få smaken ut av.
Tror det skal en god del til før du får jordbærsmaken (selvsagt avhengig av type øl).

Hva med å bruke frysetørkede jordbær?

http://www.gastronaut.no/Freezedried+wild+strawberries.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjGWK.ips?template=webshop&productGroupID=13
 
Så en episode av forbrukerinspektørene, der de hadde i Chilli under kokingen av vørteren. Det satt i hvertfall smak på ølet :)
 
jeg har brukt jordbær, og synes det ble godt, men husk at alt sukkeret i bærene forsvinner. Det smaker fremdeles jordbær, men all søtsmaken i bærene blir borte. Hvis jeg skal gjøre det igjen vil jeg nok meske på litt høyere temperatur enn normalt, for å gi litt rest-sødme.

En annen ting er at bærene mister litt aroma hvis de varmebehandles. Vinleggere bruker derfor svovel til å drepe bakterier og villgjær på frukt og bær, hvis de ikke vil koke. Jeg har gjort begge deler, men har ikke gjort noen A/B-test, så kan ikke si med sikkerhet hvor mye det har å si
 
Høyere gjæringstemp gir vel ikke nødvendigvis søtere øl, men kanskje en følelse av det. Disse dextrinene som er igjen ved høyere mesketemp smaker ikke søtt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Høyere gjæringstemp gir vel ikke nødvendigvis søtere øl, men kanskje en følelse av det. Disse dextrinene som er igjen ved høyere mesketemp smaker ikke søtt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
oi, det var godt jeg fikk oppklart! takk!
 
Jeg skal stikke om en surølsvørter på mandag over på blåbær sammen med belgian sour mix 1. Da jeg gikk innom rema for å handle frysede bær så stod det en fantastisk lapp hvor mattilsynet anbefaler å koke bærene 1 minutt for å drepe eventuelle virus som disse kan ha. Visstnok en fare for hepatitt A viruset på importerte bær fra europa.

Vil jeg miste veldig mye smak ved å koke bærene, skulle jeg kanskje prøvd å få tak på litt mer på lørdag når butikkene har åpent igjen? Har beregnet 200 gram blåbær pr liter vørter og tenkte å prøve å koke bærene i sin egen saft. Bare la de forsiktig varmes til de slipper saften og deretter gi litt guffe så bærene får 1 minutts kok.
 
Næmmen så flott a gitt..

Jeg kjøpte frossne bær her om dagen og tilsatte de til ølet mitt..
Jeg vet jo da om dette fra mattilsynet og regnet ikke med at dette gjaldt de bærene jeg kjøpte fra Rema1000 da det ikke habg noen lapp der..

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Naxi skrev:
Næmmen så flott a gitt..

Jeg kjøpte frossne bær her om dagen og tilsatte de til ølet mitt..
Jeg vet jo da om dette fra mattilsynet og regnet ikke med at dette gjaldt de bærene jeg kjøpte fra Rema1000 da det ikke habg noen lapp der..

Sent from my C6603 using Tapatalk

Det gjelder visst alt av importerte bær fra europa iallefall. Her i Mandal henger det slik en lapp overalt nå. Jeg har forstått at ved å koke bærene kan man få et uklart øl (ikke det at det gjør så mye), men er denne uklarheten noe som kan/vil felle ut siden jeg skal gjære ølet på sekundærkar i 4 måneder+?

Noen som har noen erfaringer med det å koke bær for deretter å tilsette dette i ølet?
 
Du kan tilsette paktalose for å spalte pektinet som oppstår i det bærene kokes, og gjør ølen grumsete. Brukes mye av de som legger vin

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Prøvd å søke på alle linker om frukt i øl, men finner ikke svaret på:

Har tenkt å slenge frosne bringebær i gjæringsbøtta etter stormgjæring og - blir det problemer ved tapping etterpå? Legger det seg pent og pyntlig på bunnen, upent på toppen eller ligger det som en røre rundt i hele brygget? Hvis ja: Humlepose?
 
Bringebær legger seg etter min erfaring på toppen.
Har ikke brukt humlepose noen av gangene, uten at det har medført vesentlige problemer ved tapping.
Men - du får selvsagt noe mer svinn enn normalt pga at det ligger litt øl innimellom i bæra.
 
Mer svinn... Finnes det overhodet et ledd i bryggeprosessen som ikke fører til svinn!:mad:

Takk for svar, forresten.
 
Tilbake
Topp