Fruktig cidersmak av ølet

Hei,

Vi er en gjeng som har brygget to brygg sammen og begge ølene har en fruktig eller cidersmak istedet for ølsmak. For det første ølet tenkte vi at det skyldest villgjær eller bakterie i ølet, grunnet for dårlig rengjøring og desinfisering. For det andre brygget kjøpte vi inn Starsan og mener at vi gjorde en bra jobb med rengjøring. Har selv brygget 10-12 øl hjemme som alle er blitt gode. De eneste forskjellene på bryggingen hjemme og der vi har brygget 2 øl er:

1. Vi har vann fra et privat vannverk med mye humus i vannet og ukjent kvalitet. Hjemme har vi offentlig vann fra Bergen Kommune.
2. Vi brygger 80 liter om gangen istedet for 25 liter hjemme.
3. Ølet gjæres på et badegulv med varmekabler på - Hjemme gjærer jeg ved rom temperatur (ingen varmekabler).
3. Bryggingen (mesking og koking) foregår i et trekkfult naust nær sjø - Hjemme i et lukket rom

Er det noen som har en ide om hva dette skyldes? Er frukt / cidersmak grunnet villgjær eller baterie?

Alle råd mottaes med takk.

Mvh

Erik

Slik du beskriver det høres det ut som for høy gjæringstemperatur. Da kommer det gjerne fruktige/ cider/ alkohol smak på ølet. Dette varierer litt avhengig av hva slags gjær som er brukt.... Gjær kontroll er alfa og omega. Og varmekabler høres ut som en heller dårlig ide.

Hei,
Det høres litt skummelt ut å gjære på varmekabler. Tenk deg bare: Om det ligger et håndkle på badegulvet, så vil det fort være forferdelig mye varmere under det enn på resten av gulvet. Mao, gulvtemperaturen under gjæringskaret og temperaturen i bøtta vil nok være mye mye høyere enn romtemperaturen.

I følge bryggebibelen "Moderne hjemmebrygging" betyr "sur, sirlig cideraktig smak infeksjon som skyldes bakterier eller villgjær Løsning: Bedre rengjæring, desinfisering, sjekk gjærkilden og utstyr." Svært fruktig smak forklares i samme kilde med "Estere - et biprodukt fra gjæring, for høy gjæringstemperatur. Løsning: Bytt gjærstamme, lavere gjæringstemperatur"

Kanskje dette var til hjelp?

Ja, jeg hadde også mine første brygg på badegulvet med varmekabler, og fikk litt av samme resultatet som det du beskriver. Nå er det kaldt på badet (ca 18 grader), så det er om å gjøre å komme seg raskt i dusjen... :)

erikm skrev:
Takker - Dat blir det ikke mer gjæring på varme badegulv   :)
Gjæring på baderom er ikke noe problem, bare legg/sett noe i mellom gulvet og gjæringskaret.
Bare du får karet 5-10 cm over gulvet er du reddet. Jeg bruker selv en snudd øl-kasse, men kan vel bli litt snaut til 80l :)

En liten ting å huske på er at temperatur under stormgjæringen kan være noe grader høyere i gjæringskaret en hva som er i rommet.

Tilbake
Topp