Fryktelig uklart øl etter ferdig fermentering.

Har kjøpt meg et BeerBrew 30 og har brygget de to bryggene som fulgte med.. En Pale ale og en Weissbier.
Fulgte den "oppskriften" som fulgte meg BB. Det har stått til gjæring i 14 dager og blitt tappet på flasker. Ølet smaker greit, men er fryktelig uklart. Skal det være slik? Hadde "Beer Finings" oppi det ene dunken og lot den stå to dager ekstra uten at det hjalp mye.
Stusser felt over hva jeg har gjort feil her.. Etter at første dunken ble veldig uklar så brukte jeg lenger tid på det meste ved neste dunk. 90 min. mesk og 90 min. sirkulering...
Må finne ut av dettte før neste brygg.. Håper noen har noen tips.

Du har ikke gjort noe galt, spørsmålet er bare hvor du kan gjøre ting litt bedre for et klarere øl :)

Siden du brygger på BB så er det så og så mye du kan gjøre å ikke få så mye partikler til kok. Men hvis du lar vørteren stå en time eller to etter at du har kokt og nedkjølt så er det mye som faller til bunns. Og hvis du ikke er grådig når du tapper til gjæringskar så blir mye liggende igjen. Å tilsette protafloc eller lignende under kok hjelper det og, men det må få tid til å bunnfelle uansett.

Når gjæringen er ferdig kan du sette ølen så kaldt ned mot 0 grader du klarer i ca to dager, da vil enda mer bunnfelle. Og hvis du heller ikke her er grådig når du tapper over til fat/flasker så blir mye liggende igjen også her.

Hvis du setter ølen som er ferdig, kaldt, så bunnfeller også det siste som har blitt med på flasker. Heller ikke vær grådig når du tapper fra flaske, la det siste være igjen.

Du kan også tilsette gelatin, eller andre klaringsmidler i gjæringskaret.

Hvis du også får chill-haze så kan du google dette.

Uansett så vil tid hjelpe i alle stadier, etter kok, etter gjæring, på flaske.

At du ønsker Pale ale klar er forståelig, men weissbier kan/skal vel være uklar?
Klart på flaske blir det aller meste om du vil eller ikke. Bare gi det nok tid.

At du ønsker Pale ale klar er forståelig, men weissbier kan/skal vel være uklar?
Klart på flaske blir det aller meste om du vil eller ikke. Bare gi det nok tid.
I Weissbieren ser det ut til at det flyter rundt masse små partikler.. Det må vel være en smule for uklart vil jeg tro, eller?

Du har ikke gjort noe galt, spørsmålet er bare hvor du kan gjøre ting litt bedre for et klarere øl :)

Siden du brygger på BB så er det så og så mye du kan gjøre å ikke få så mye partikler til kok. Men hvis du lar vørteren stå en time eller to etter at du har kokt og nedkjølt så er det mye som faller til bunns. Og hvis du ikke er grådig når du tapper til gjæringskar så blir mye liggende igjen. Å tilsette protafloc eller lignende under kok hjelper det og, men det må få tid til å bunnfelle uansett.

Når gjæringen er ferdig kan du sette ølen så kaldt ned mot 0 grader du klarer i ca to dager, da vil enda mer bunnfelle. Og hvis du heller ikke her er grådig når du tapper over til fat/flasker så blir mye liggende igjen også her.

Hvis du setter ølen som er ferdig, kaldt, så bunnfeller også det siste som har blitt med på flasker. Heller ikke vær grådig når du tapper fra flaske, la det siste være igjen.

Du kan også tilsette gelatin, eller andre klaringsmidler i gjæringskaret.

Hvis du også får chill-haze så kan du google dette.

Uansett så vil tid hjelpe i alle stadier, etter kok, etter gjæring, på flaske.
Miguel. takker for raskt svar her.. :) Grådig kan det hende at jeg var på det første brygget, på det andre ikke fullt så grådig. Jeg ventet ikke lenge før jeg tappet etter kok. :( Jeg har kjøpt whirlfloc til neste brygg. Er det like greit som protafloc? Må visst jobbe med tolmodigheten og grådigheten ser jeg. Uansett så takk for tips. :)

Men små partikler? Det er umulig å se en gjærcelle med det blotte øye, så dette er noe annet enn gjær og skal egentlig helst ikke være der.

Men små partikler? Det er umulig å se en gjærcelle med det blotte øye, så dette er noe annet enn gjær og skal egentlig helst ikke være der.
Jeg vet ikke hva det er. Lurer litt på om jeg har hellt vørteren for fort ut i malten under sirkulering og derfor ikke fått filtrert vørteren skikkelig. Neste brygg blir bedre. :)

Gjærceller klumper seg sammen. Dette kalles flokkulering, og skaper partikler som er store nok til at vi ser dem.

Jeg refererte til Weiss. Men ja, du har jo rett. Antok bare at det ikke var gjær, av en eller annen grunn. Må rulle litt på flaska i en weiss da hvis den flokkulerer så hardt.

Brygget en Pale ale som fulgte med, den var overraskenes klar etter 3uker på flaske + 1 uke i kjøleskapet, men dessverre den har fortsatt et hint av gjær. Så den skal lagres litt til. Tror det blir bart opp til loftet der den skal stå kaldt i et par uker til.

Drakk en Belgo Pale ale i går fra Nils Oscar og fikk en wow følelse. Dette vil jeg brygge klart som juling, og nydelig smak.

Tilbake
Topp