Fylle flasker fra fat

Hei folkens! Ganske ny i gamet. Bruker fat å tvangskarbonerer, men det er kjekt å kunne tappe over fra fat og til glassflasker når jeg skal ha med litt bort. Hva er den beste løsningen? Føler at mye av kullsyra blir borte om flaskene en sjelden gang står et par-3 dager. Har riktignok ikke utstyr til å flushe flaskene enda. Har bare montert en slange(forlenger) på ei picnic kran.selve fyllinga går fint, sliter bare med at ølet blir litt dødt.

Har bare den billigste håndholdte korkemaskina. Så mulig det er der problemet ligger…den er ikke så lekk at jeg kan se det lekker, men mulig det sviker ut litt. Får oppgradere til en bordmodell og forsøke igjen! Takk for svar :)

Hei folkens! Ganske ny i gamet. Bruker fat å tvangskarbonerer, men det er kjekt å kunne tappe over fra fat og til glassflasker når jeg skal ha med litt bort. Hva er den beste løsningen? Føler at mye av kullsyra blir borte om flaskene en sjelden gang står et par-3 dager. Har riktignok ikke utstyr til å flushe flaskene enda. Har bare montert en slange(forlenger) på ei picnic kran.selve fyllinga går fint, sliter bare med at ølet blir litt dødt.
Får du mye skum i flaskene du fyller? Man taper alltid litt karbonering når man fyller flasker eller boks. For å få den friske karboneringen på boks så har jeg 1.2 bar karbonering på de fata hvor alt skal bokses. Det som blir bra på glass fra krana vil da bli tamt fra flaske. Uten mottrykk vil du tape mer karbonering enn med mottrykk. Noe kan du nok berge ved å fylle med lavt trykk, lang slange og iskaldt øl til avkjølt flaske. Det er mange ting som spiller inn for å få det bra.

Nei jeg får ikke mye skum. Kjøleskapet med fatene holder 1 grad, flaskene tar jeg rett fra fryseren. Men jeg skal forsøke å karbonere litt hardere på det som skal i flaske. Takk for gode tips!

Nei jeg får ikke mye skum. Kjøleskapet med fatene holder 1 grad, flaskene tar jeg rett fra fryseren. Men jeg skal forsøke å karbonere litt hardere på det som skal i flaske. Takk for gode tips!
Høres bra ut det. Kanskje du kan teste med noen swing-top flasker og om de holder karbonering må det nok være korkene.

Det ser ut som om du frem til nå ikke har mulighet for mottrykksfylling (fylling under trykk). Det vil redusere kullsyra.
Det er i prinsippet likegyldig om du bruker en rød håndkorker, eller en dyr korker til flere tusen. Enten er det tett eller ikke (i prinsippet).
Mange her har funnet ‘sin’ mottrykksfyller. Avhengig om du skal fylle mye eller lite, kan du velge enkle eller mer kompliserte utgaver. Anbefaler noe du slipper å holde på plass under fylling.
Jeg er veldig glad i min TapCooler etter at jeg fikk litt ekstrautstyr til den.
Har ikke testet veldig mange typer

Har både en billig håndkorker og en bordmodell
Har hatt begge i 10+ år og funker utmerket enda

Tapcooler kan forresten feste rett på en liten silkonslange mellom den og picnic tap. La oss ikke starte en silikon-tråd Finn ;-)

Har både en billig håndkorker og en bordmodell
Har hatt begge i 10+ år og funker utmerket enda

Tapcooler kan forresten feste rett på en liten silkonslange mellom den og picnic tap. La oss ikke starte en silikon-tråd Finn ;-)
Neida. (Men jeg vil holde fast ved at silikon generelt har like lite å gjøre i ølbrygging som i kvinnekropper:)!)

Tilbake
Topp