Fylling av Corneliusfat ,, SUKKER eller IKKE Sukker

Hei
Som overskriften sier så lurer jeg på om man skal ha sukker i corneliusfatet for å få kullsyre eller ikke.

Jeg har kun fylt på Co2, 2 bar og rulletpå  fatet så nå skal det stå lagret i 3 uker.. Men jeg ser at noen skriver at du må ha i sukker og noen skriver at du IKKE skal ha det ,, hva er riktig ??

Dersom du bruker CO2 så tvangskarbonerer du, og da trenger du IKKE sukker. Dersom du derimot ikke hadde hatt tilgang på CO2, men kun corneliusfatene, er sukker løsningen (som når man karbonerer på flasker).  :skitbra:

glennrlie skrev:
Dersom du bruker CO₂ så tvangskarbonerer du, og da trenger du IKKE sukker. Dersom du derimot ikke hadde hatt tilgang på CO₂, men kun corneliusfatene, er sukker løsningen (som når man karbonerer på flasker).  :skitbra:

Stemmer, men man bør gi fatet litt co2 for å forsegle lokket

Selvsagt. Samt blø ut luft. Og for å drive ut ølet når det er ferdig karbonert. Hmm...  :jaha: Hva er egentlig hensikten med karbonering med sukker i corneliusfat? Gjør det noe med smaken? Man må jo uansett ha tilgang på C02 før eller siden..

To grunner til å ha sukker på Corneliusfatet slik jeg ser det:
- sparer CO2
- gjæringsprosessen fortsetter -> mer smak (viss ønskelig?), samme som ved flaskemodning

ingehk skrev:
glennrlie skrev:
Dersom du bruker CO₂ så tvangskarbonerer du, og da trenger du IKKE sukker. Dersom du derimot ikke hadde hatt tilgang på CO₂, men kun corneliusfatene, er sukker løsningen (som når man karbonerer på flasker).  :skitbra:

Stemmer, men man bør gi fatet litt CO₂ for å forsegle lokket

Jeg karbonert stort sett med sukker, fordi jeg ikke har plass til å tvangskarbonere i øleskapet. Der står det nemlig fire fat som det serveres fra. Når et fat går tomt kan jeg hente et fat ferdig karbonert øl. Jeg har et eget kjøleskap som jeg bruker til lagring og gjæring.

Jeg justerer til ønsket trykk og lar CO2 stå tilkoblet under karboneringen. Temperatur og trykk er med på å bestemme hvor mye CO2 ølet tar til seg.

Har du det travelt kandidat legge fatet på gulvet, koble til gassen (pass dog på at regulatoren er høyere enn fatet) og trill det frem og tilbake, mens du ser på tv. Etter noen minutter hører du at det ikke risler inn mer gass i fatet.

Ferdig!

Vel la det roe seg litt slik at bunnfallet faller til bunns.

Skjenk opp og smak :yes:

Roger skrev:
Har du det travelt kandidat legge fatet på gulvet, koble til gassen (pass dog på at regulatoren er høyere enn fatet) og trill det frem og tilbake, mens du ser på tv. Etter noen minutter hører du at det ikke risler inn mer gass i fatet.

Ferdig!

Vel la det roe seg litt slik at bunnfallet faller til bunns.

Skjenk opp og smak :yes:
Funker som bare det, smart å ha CO₂ ventilen på fatet opp mens fatet ligger. Kjørte dette sist fredag på et fat Kølch, smakte helt topp etter 20 min.
Riktignok filtrert og nedkjølt før fating for å unngå grums.  :)

Tilbake
Topp