Gammel batch. Ubrukelig?

Hei!
Har en batch i kjelleren jeg har glemt siden september. (Lys lager) Satte den der til gjæring men den ble glemt desverre.
Er det mulig å tappe den, å tilsette sukker for å få kullsyre? Eller er den bare å kaste siden den har stått så lenge? Har stått i gjæringskar siden den ble brygget.

matsmyrholt skrev:
Hei!
Har en batch i kjelleren jeg har glemt siden september. (Lys lager) Satte den der til gjæring men den ble glemt dessverre.
Er det mulig å tappe den, å tilsette sukker for å få kullsyre? Eller er den bare å kaste siden den har stått så lenge? Har stått i gjæringskar siden den ble brygget.

Jeg ville tappet den=) Ingenting å tape bortsett fra arbeidet.

Jeg har da hørt om øl som har stått i primærgjæringskaret i 1 år uten at det var noe problem. Da snakker man 30L kar fra Europris :)

Jeg hadde samme problemstilling for ett par uker siden.
Brygget først på sept, og sto på gjæringskar nesten 3 mnd.
Jeg tappet, og nå smaker den nydelig!
Dette er riktig nok en litt mørkere øl, men gjæret på lagergjær...

Jeg sier også at du bøt tappe!
Du kan tappe ett glass å smake med en gang. Kjenner fort o smaken er vond.

Therion skrev:
Så dette med autolyse er ikke et problem?
Det varierer nok veldig fra gjær til gjær. 1 år er kanskje ekstrem-eksempel, men hvem vet uten veldig detaljerte og krevende studier?
Jeg spekulerer her, men jeg tror at gjæren vi har tilgang til i dag nok er mye bedre og renere en den som fantes for bare 10-15 år siden.

Kjør et eksperiment å tapp, er spent på resultatet så ser frem til rapporten :)

Jeg ville iallfall ikke tømt den i vasken, omså om den hadde stått et år, så fremst at den ser ok ut visuelt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Siden det er en lager, så regner jeg med at den står relativt kaldt. Så det er sikkert ikke noe problem. Jeg har en surøl som har stått på primær siden juli (20 grader), og er ikke spesielt bekymra for den...

Tilbake
Topp