Garasjebryggeriet mitt.

Prøvde meg på en pils i dag.
Fikk testa silposen. Den virker bra, men straineren tetter seg til mot slutten.
Uansett en forbedring mot tidligere.
Legger med bilde av posen i bruk og ett med innoldet i posen.
 

Vedlegg

  • 2013-08-03 13.47.37.jpg
    2013-08-03 13.47.37.jpg
    54,4 KB · Sett: 1.989
  • 2013-08-03 14.44.21.jpg
    2013-08-03 14.44.21.jpg
    96,5 KB · Sett: 1.981
Er på ferie i Thailand. Hjemlandet til kona.
Var innom en butikk i nabolaget og fant meg meskespader. Kosta 19kr for en, så jeg kjøpte likegodt to.
Tips meg gjerne om annet bryggerelatert fra Thailand.  :)
 

Vedlegg

  • 20131017_163741.jpg
    20131017_163741.jpg
    150,9 KB · Sett: 1.653
På tide med en oppdatering.
Det ble litt mye kluss med strainer og platekjøler, så jeg laga meg en rørkjøler. Sveisa 4" ferruler i endene for å sette på lokk, slik at den er enkel å demontere og å holde ren.
Den er laga med 19stk 10x1mm rør L=600mm  inne i et 104mm rør, endeplater og innvendig oppdelt i 5 kammer for kjølevann.
Sikkert ikke like effektiv som platekjøleren, men tror det blir bedre uansett.
Hvis ikke så blir det vel årets bryggeri bygge tabbe.  :)
Håper å få teste den neste helg.
Laster opp noen bilder så dere kan se hvordan den ser ut.
 

Vedlegg

  • 2014-02-09 17.56.23.jpg
    2014-02-09 17.56.23.jpg
    77,9 KB · Sett: 1.336
  • 2014-02-09 17.58.44.jpg
    2014-02-09 17.58.44.jpg
    77,3 KB · Sett: 1.341
  • 2014-01-25 14.15.11.jpg
    2014-01-25 14.15.11.jpg
    88,1 KB · Sett: 1.360
  • 2014-02-09 17.55.41.jpg
    2014-02-09 17.55.41.jpg
    81,2 KB · Sett: 1.340
Den var lekker. Spent på å høyre om den virkar like godt som den ser ut til. Hadde du klemt inn eit varmeelement i tillegg kunne du brukt den som HERMS og.
 
Stein Runar skrev:
På tide med en oppdatering.
Det ble litt mye kluss med strainer og platekjøler, så jeg laga meg en rørkjøler. Sveisa 4" ferruler i endene for å sette på lokk, slik at den er enkel å demontere og å holde ren.
Den er laga med 19stk 10x1mm rør L=600mm  inne i et 104mm rør, endeplater og innvendig oppdelt i 5 kammer for kjølevann.
Sikkert ikke like effektiv som platekjøleren, men tror det blir bedre uansett.
Hvis ikke så blir det vel årets bryggeri bygge tabbe.  :)
Håper å få teste den neste helg.
Laster opp noen bilder så dere kan se hvordan den ser ut.
Får en følelse av at dette er produsert av NASA og skal sendes til mars.
Du skulle vel ha sett der derre greiene jeg har smørt i sammen....
 
Takk til Bjarte, protto og Frode Granli.
Lurte fælt på ka en ekstern kalandria var. Fint med Google.  :)
Rimelig spent på om det virker ja. Forhåpentligvis har vi svaret neste helg.
Hadde vel neppe nådd til mars. Laga på jobben og mekka rør i garasja.  :)
 
Flott arbeid.  Om norbrygg hadde hatt konkurranse om det mest forseggjorde bryggeriet så trur eg nok du var godt innanfor topplista. 

Og så er det litt spennande med den kjølaren.  Lurt å ha kjølar ein kan ha kontroll på krikar og krokar i.    Kor mykje spelar det inn at røret er 1 mm tjukt mon tru? 
 
katla skrev:
Flott arbeid.  Om norbrygg hadde hatt konkurranse om det mest forseggjorde bryggeriet så trur eg nok du var godt innanfor topplista.   

Og så er det litt spennande med den kjølaren.  Lurt å ha kjølar ein kan ha kontroll på krikar og krokar i.    Kor mykje spelar det inn at røret er 1 mm tjukt mon tru?   

Takk for det katla. Her er nå mange som lager flotte bryggeri.  :)
Spennende å teste den ja. Burde ha god kontroll her. Litt usikker på ka du meiner med 1mm tjukt rør. Planen var å bruke 1,5mm gods. Lurer på kor godt innsveisinga til røra toler varmeutvidinga, har lagt inn en stubb av 154mmrør for å ta opp utviding.
 
Stein Runar skrev:
Litt usikker på ka du meiner med 1mm tjukt rør. Planen var å bruke 1,5mm gods. Lurer på kor godt innsveisinga til røra toler varmeutvidinga, har lagt inn en stubb av 154mmrør for å ta opp utviding.

Du skriv vel at du brukar 19 stk 10x1 mm rør - veggtjukkelse…    Eg brukar 0.5 mm tjukke rør når eg lagar kjølarar og eg ser dei er relativt effektive når eg samanliknar med mykje tjukkare koparrør - men altså ikkje fullt så effektive.   Såvidt eg kan sjå av litteratur (http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html) vil du med 1.0 mm tjukkelse få ein reduksjon i varmeleiinga på 50 % i høve til om det var 0.5 mm tjukk vegg og 1.5 mm tjukk rørvegg vil bety ein tredjedel så godt effektivitet som eit rør med 0.5 mm.    

Din kjølar har 11.4 meter rør med 1.0 mm tjukkelse og det utgjer i fot ca. 35 fot.   I praksis vil det då - såvidt eg forstår - bety at den vil ha same effektivitet som ein 18 fots 0.5 mm kjølar med same teknologien.   Det er jo også litt forskjell i kva type rustfritt materiale ein brukar -  310 er vel 50% betre enn 304/316.

No driv eg med dyppkjølarar og det er ikkje heilt synonymt med det som du har som vel er ein motstrømskjølar (om du har kobla det slik) : du har mulighet til å ha stor mengde kjølevatn gjennom kjølaren pga. dimensjonane og det vil kunne utlikna for tjukkelen for røra (dobbel mengde kjølevatn vil f.eks. utlikna dobbel tjukkelse).    

(og til dei av dere som er ekte ingeniørar og ikkje berre ein enkel mann frå Sotra slik som eg er :  korriger meg gjerne om eg har tolka litteratur feil).  

Skriv gjerne om testresultat om du testar den:  mengde kjølevatn/tid, temperatur på kjølevatn, tid frå 100 grader til 20 grader?
 
Det har jo og betydning at det er mange paralelle røyr og ikkje eit langt. Så heilt samanliknbart er det kansje ikkje. No er ikkje eg ingeniør eg heller...
 
katla skrev:
Stein Runar skrev:
Litt usikker på ka du meiner med 1mm tjukt rør. Planen var å bruke 1,5mm gods. Lurer på kor godt innsveisinga til røra toler varmeutvidinga, har lagt inn en stubb av 154mmrør for å ta opp utviding.

Du skriv vel at du brukar 19 stk 10x1 mm rør - veggtjukkelse…    Eg brukar 0.5 mm tjukke rør når eg lagar kjølarar og eg ser dei er relativt effektive når eg samanliknar med mykje tjukkare koparrør - men altså ikkje fullt så effektive.   Såvidt eg kan sjå av litteratur (http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html) vil du med 1.0 mm tjukkelse få ein reduksjon i varmeleiinga på 50 % i høve til om det var 0.5 mm tjukk vegg og 1.5 mm tjukk rørvegg vil bety ein tredjedel så godt effektivitet som eit rør med 0.5 mm.     

Din kjølar har 11.4 meter rør med 1.0 mm tjukkelse og det utgjer i fot ca. 35 fot.   I praksis vil det då - såvidt eg forstår - bety at den vil ha same effektivitet som ein 18 fots 0.5 mm kjølar med same teknologien.   Det er jo også litt forskjell i kva type rustfritt materiale ein brukar -  310 er vel 50% betre enn 304/316.

No driv eg med dyppkjølarar og det er ikkje heilt synonymt med det som du har som vel er ein motstrømskjølar (om du har kobla det slik) : du har mulighet til å ha stor mengde kjølevatn gjennom kjølaren pga. dimensjonane og det vil kunne utlikna for tjukkelen for røra (dobbel mengde kjølevatn vil f.eks. utlikna dobbel tjukkelse).     

(og til ei av dere som er ekte ingeniørar og ikkje berre ein enkel mann frå Sotra slik som eg er :  korriger meg gjerne om eg har tolka litteratur feil). 

Skriv gjerne om testresultat om du testar den:  mengde kjølevatn/tid, temperatur på kjølevatn, tid frå 100 grader til 20 grader?

Ok katla, jeg forstår.
Tror 1mm godstykkelse er det minste jeg ville prøve å sveise inn. Det blir et lite kompromiss mellom å holdbarhet og kjøletid, ofrer litt på kjøletid for å få en kjøler som ikke sprekker opp etter en tids bruk og samtidig er lett å rengjøre.
Uansett så kommer jeg tilbake med testresultat på lørdag, hvis jeg får tid og får tak i en 1" slange på 2,5m til kjølevann utløp.  :)
 
Tror varmeovergangstallene (alfa) mellom væske og rørvegg er dominerende størrelser her. Varmeledningen gjennom rørveggen betyr mindre.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Har nå fått testa kjøleren. Håpte på det beste, men frykta det verste.
Uansett her er data:
Kjølevann= 5°C Mengde=11l/min
Kan nok forbedre det, for jeg tar det gjennom en 1/2" hageslange på 20-30 meter.
Kjølte 25l vann fra 100°C til 18°C på 30 minutt.
Håpte på et litt bedre resultat, men skal nok klare å leve med det.
Spørs om jeg må teste med en APA i morgen tidlig.  :)
 
Har laga ei kjølekappe på røret fra kjel til pumpe, i håp om å redusere kjøletiden.
Bildet er fra gårsdagens test. Brygga en Vienna lager.
Sirkulerer gjennom kjøleren tilbake til kjel ned til 30°C og så i gjæringsbøtta til 12°C.
Kjøletid ca.30-35 minutt. Usikker på om det ble noe særlig bedre.  :)
Tenkte å lage til inline oxygenering, noen som har tips om bruken av det?
 

Vedlegg

  • 2014-04-05 12.42.29.jpg
    2014-04-05 12.42.29.jpg
    112,5 KB · Sett: 1.330
Kjempe flott arbeid!


Klarer ikke helt se hvordan kjøleren er bygget opp, flere bilder!

Om du kjøler 25L vørter med rundt 300L vann gir det en temperaturøkning på 6 grader i gjennomsnitt på kjølevannet, rask hoderegning. Siden du allerede har laget et så flott oppsett kunne du jo ha laget hver ende på kjøleren til en manifold. Med en så lav temperturøkning i vannet har du mye å hente på å tvinge vørteren igjennom alle rørene. Riktignok blir bare annen hver vei en motstrømskjøler, men i ditt  oppsett har ikke det så mye å si. Vedlikehold vil være omtrent like enkelt også, siden du kan klarer å lage endestykkene avtagbare som idag.
 
Sversimo skrev:
Kjempe flott arbeid!


Klarer ikke helt se hvordan kjøleren er bygget opp, flere bilder!

Om du kjøler 25L vørter med rundt 300L vann gir det en temperaturøkning på 6 grader i gjennomsnitt på kjølevannet, rask hoderegning. Siden du allerede har laget et så flott oppsett kunne du jo ha laget hver ende på kjøleren til en manifold. Med en så lav temperturøkning i vannet har du mye å hente på å tvinge vørteren igjennom alle rørene. Riktignok blir bare annen hver vei en motstrømskjøler, men i ditt  oppsett har ikke det så mye å si. Vedlikehold vil være omtrent like enkelt også, siden du kan klarer å lage endestykkene avtagbare som idag.
Takk for det Sversimo.
Der er noen bilder og forklaring på oppbygging på side nr. 6 i tråden. Laster opp et par bilder til.
Kunne kanskje ha delt kjøleren opp i kammer og kjørt vørteren flere ganger gjennom, men det får bli en annen gang.  :)
 

Vedlegg

  • 2014-04-13 11.21.51.jpg
    2014-04-13 11.21.51.jpg
    105,8 KB · Sett: 909
  • 2014-04-13 11.22.17.jpg
    2014-04-13 11.22.17.jpg
    115,4 KB · Sett: 905
Tilbake
Topp