Garasjebryggeriet mitt.

Takk til Jo Helge, Freddy og bozo.
Blir nok manuell tømming av mesketank. Spyling med avtapping i bunn på alle tankene.
 
Eg og brodern må nok ein tur å sjå på dette vidunderlig bryggeriet ein dag Stein Runar :D

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
Martin E skrev:
Kan du utdype hvordan isolasjonen er kapslet inn her? Jeg skulle gjerne hatt skikkelig isolerte kjeler, men mistenker at det involverer _mye_ sveising, som jeg ikke kan...

Flens med kant i toppen, tilsvarende til bunn, valsa 1,5mm rf. plate rundt og en plate i bunn.
Laster opp et bilde som viser litt hvordan.
Du har helt rett, det var mye arbeid.  :)
 

Vedlegg

  • IMG266.jpg
    IMG266.jpg
    50,9 KB · Sett: 2.138
Martin E skrev:
Stein Runar skrev:
Koketank.

120 liter brutto med 5cm Rockwool isolasjon.
3stk 240V 5500W varmeelement kobla i stjerne. Skulle ha ca 4700W effekt hvis utregninga stemmer. :)
Styres av en SYL-2352 PID kontroller med en PT100-L60NPT RTD sensor. Bruker den i manuell for å regulere effekt når det koker.

Oppvarming av 30 liter vann fra 62°C - 100°C tok 20 minutt.

Hvorfor har du koblet disse i stjerne? Jeg synes 4,7 kW på 100 liter hørtes litt knapt ut - vi har 6 kW på 60 liter før kok, riktignok med dårligere isolasjon enn deg...

Har du testet for eksempel hvor lang tid det tar å få kok i 100 liter vørter fra mesketemp rundt 67 grader? Ifølge denne kalkulatoren tar det 49 minutter...

Har en 16A 3-fase kurs som brukes til koking og varming av vann. Passa bra med dei i stjerne, så får en ned oveflatetemperturen også.
Typisk bryggevolum for meg vil vel bli 30-60liter. Det var første testen i dag. Får komme tilbake med mer senere.
 
Stein Runar skrev:
Har en 16A 3-fase kurs som brukes til koking og varming av vann. Passa bra med dei i stjerne, så får en ned oveflatetemperturen også.
Typisk bryggevolum for meg vil vel bli 30-60liter. Det var første testen i dag. Får komme tilbake med mer senere.

Da høres det bedre ut. :)

Stein Runar skrev:
Flens med kant i toppen, tilsvarende til bunn, valsa 1,5mm rf. plate rundt og en plate i bunn.
Laster opp et bilde som viser litt hvordan.
Du har helt rett, det var mye arbeid.  :)

eeeeeh... tror det blir gode, gamle liggeunderlag fra biltema med lastestropper fortsatt, dessverre... Bra jobba!
 
Takk Martin E.
Må legge til at uten å ha dette som jobb og muligheten til å bruke verkstedet der jeg arbeider, så hadde det adri blitt slik.
Sjefen er også interessert i brygging. Takk til han.  :)
 
Fikk testa litt i går.
Prøvde med 60l. Varma opp fra 8°C til 70°C på 1,5 time i varmtvannstanken. I koketanken fra 68°C til koking på rundt 35 minutt.
Fylte på 20l til for å se om det er nok effekt til å koke 80l, og det ser slik ut.
Her er video av kokinga.
http://www.youtube.com/watch?v=Q58Bes1AmN0 Prøvde så kjøling, det gikk ikke så bra. Hadde problem med å få ut lufta før pumpa. For å få ut lufta må jeg sette en liten kran på 90°bendet før filteret.
Lot vannet bare renne av seg selv gjennom kjøleren med full åpning, fikk da omtrent 40°C. Måtte strupe ned ganske mye for å komme ned til 20°C.
Har får dårlig vanntilførsel, sikkert over 30meter med 1/2" hageslange. Før jeg får laga bedre vanntilførsel så får jeg vel bare sirkulere tilbake til koketanken til temperaturen er lav nok.
 
Bjørnar E skrev:
Lurer på en ting.Har du serie koblet dem,sån att de får strøm fra en kurs.Og er det 3fas kurs

Ja. Har kobla sammen en leder på alle varmeelementa og den andre til hver sin på en 3fas kurs.
 
Fikk unna jomfrubrygget i dag.
Ikke alt gikk som det skulle, men er igrunn fornøyd likevel.  :)
Brygga en bitter. English County som jeg fant i BeerSmith.
Lister opp det som ikke gikk så bra.

1. Fikk problem med maltmølla. Den ikke drevne rullen kilte seg fast pga for stor klaring i toppen på rullene. Måtte dosere med litermål for å få kverna ferdig. Løsning, skjære 1mm plate og knekke ned mot rullene for å tette bedre.
2. Straineren ble strupa, så det gikk seint å få vørteren i gjæringkaret. Skulle brukt humleposene jeg hadde.  :bank2:
3. Bomma på mengden i gjæringskar. Fikk 17l skulle hatt 25l. Litt min egen feil, kjørte noen liter feil til mesketank, men ikke 8l. Målte at jeg hadde 32l til kok, oppskrifta sa 31l. Kokte for hardt eller målt feil kanskje?
4. OG blei på 1056, det var godt over det oppskrifta sa. Skulle ende på 1045. PBG var på 1041.
5. Fikk ikke brukt oxygen til vørteren, måtte riste inn luft. Enten så har jeg kjøpt ei tom flaske eller så er regulatoren i ustand. Skal veie flaska i morgen, for å se om det er gass på den.

Nå står der 17l i gjæringsskapet, som er en gammel fryser med en frostvakt og regulert av en STC 1000.
Gleder meg til å smake på ferdig resultat. :)
 
17 vs 25 liter er jo en markant bommert. Derav feil OG :)
Mesking, og skylling er nok hovedårsaken, men du beskriver litt lite til å konkludere :)
 
Per Arne skrev:
Stein Runar skrev:
Fikk unna jomfrubrygget i dag.

GRATULERER  :skitbra:
Takk for det Per Arne.  :)

Jo-Helge skrev:
Happy happy happy

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
Ja temmelig happy.  :)

magne1972 skrev:
17 vs 25 liter er jo en markant bommert. Derav feil OG :)
Mesking, og skylling er nok hovedårsaken, men du beskriver litt lite til å konkludere :)
Kraftig bommert ja.  :roedme:
Stoppa opp skyllinga når pumpa ikke ville mer. Målte da vørtermengde til 32l. Oppskrifta sa at det skulle bli 31l til kok, så jeg var igrunn fornøyd med det.
Tappa av 4,5l fra mesketanken etter den hadde fått stått ei stund, det gikk i sluken. Etter ferdig koking så pumpa jeg sikkert 2l feil til mesketanken.
Mulig at jeg har målt feil vørtermengde til kok.
Uansett så bretter jeg opp ermene og prøver på nytt om 14 dager.  :)
 
Gratulerer med første brygg!

Har lest igjennom tråden og her er det mye fint arbeid med rustfritt og et flott bryggeri!
Bruker du noe syre el. for å få sveisene blanke?
 
Thorvald skrev:
Gratulerer med første brygg!

Har lest igjennom tråden og her er det mye fint arbeid med rustfritt og et flott bryggeri!
Bruker du noe syre el. for å få sveisene blanke?
Takk for det Thorvald.
Har brukt beisepasta for rustfritt stål. (Beisepasta=syre som er tykktflytende og smøres på med pensel)
I tillegg har jeg brukt 3M Scotch Brite pussekluter for å få en jevnere finish.
 
Det viste seg at oksygenflaska mi (Art.nr: 218532, kjøpt med Jula) var tom. Vekta på den var 1159g og ei full flaske skal veie 1300g.
Skal innholde 136g med oksygen.
Fikk ei ny flaske i kveld, uten diskusjon.  :)
 
Brygga for andre gang i dag. Hadde god hjelp av en kollega som også liker øl.  :)
Komponerte en American IPA med BeerSmith.
Bomma litt i dag også. Skulle få en OG på 1,069, endte på 1,052. Skulle få 25l til gjæring, men fikk 27l.  :)
Brukte humleposer i dag, men straineren tetter seg til med små maltbiter. Må vel lage en bedre sil i mesketanken kanskje.
Fikk tappa opp første brygg på cornelius keg og satt til karbonisering også. En bitter fra BeerSmith, English County som hadde OG 1,056 og fikk FG 1,008.
Lukta godt og smakte ok. Blir vel bra når den får stå ei stund.  :)
Laster opp et bilde fra bygginga.
 

Vedlegg

  • 2013-06-30 14.59.11.jpg
    2013-06-30 14.59.11.jpg
    93,5 KB · Sett: 2.242
Tilbake
Topp