Stein Runar
Norbrygg-medlem
Takk til Jo Helge, Freddy og bozo.
Blir nok manuell tømming av mesketank. Spyling med avtapping i bunn på alle tankene.
Blir nok manuell tømming av mesketank. Spyling med avtapping i bunn på alle tankene.
Martin E skrev:Kan du utdype hvordan isolasjonen er kapslet inn her? Jeg skulle gjerne hatt skikkelig isolerte kjeler, men mistenker at det involverer _mye_ sveising, som jeg ikke kan...
Martin E skrev:Stein Runar skrev:Koketank.
120 liter brutto med 5cm Rockwool isolasjon.
3stk 240V 5500W varmeelement kobla i stjerne. Skulle ha ca 4700W effekt hvis utregninga stemmer.
Styres av en SYL-2352 PID kontroller med en PT100-L60NPT RTD sensor. Bruker den i manuell for å regulere effekt når det koker.
Oppvarming av 30 liter vann fra 62°C - 100°C tok 20 minutt.
Hvorfor har du koblet disse i stjerne? Jeg synes 4,7 kW på 100 liter hørtes litt knapt ut - vi har 6 kW på 60 liter før kok, riktignok med dårligere isolasjon enn deg...
Har du testet for eksempel hvor lang tid det tar å få kok i 100 liter vørter fra mesketemp rundt 67 grader? Ifølge denne kalkulatoren tar det 49 minutter...
Ingen problem. Send ei pm og avtal.Jo-Helge skrev:Eg og brodern må nok ein tur å sjå på dette vidunderlig bryggeriet ein dag Stein Runar
Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
Stein Runar skrev:Har en 16A 3-fase kurs som brukes til koking og varming av vann. Passa bra med dei i stjerne, så får en ned oveflatetemperturen også.
Typisk bryggevolum for meg vil vel bli 30-60liter. Det var første testen i dag. Får komme tilbake med mer senere.
Stein Runar skrev:Flens med kant i toppen, tilsvarende til bunn, valsa 1,5mm rf. plate rundt og en plate i bunn.
Laster opp et bilde som viser litt hvordan.
Du har helt rett, det var mye arbeid.
Bjørnar E skrev:Lurer på en ting.Har du serie koblet dem,sån att de får strøm fra en kurs.Og er det 3fas kurs
Stein Runar skrev:Fikk unna jomfrubrygget i dag.
Takk for det Per Arne.Per Arne skrev:Stein Runar skrev:Fikk unna jomfrubrygget i dag.
GRATULERER :skitbra:
Ja temmelig happy.Jo-Helge skrev:Happy happy happy
Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
Kraftig bommert ja. :roedme:magne1972 skrev:17 vs 25 liter er jo en markant bommert. Derav feil OG
Mesking, og skylling er nok hovedårsaken, men du beskriver litt lite til å konkludere
Takk for det Thorvald.Thorvald skrev:Gratulerer med første brygg!
Har lest igjennom tråden og her er det mye fint arbeid med rustfritt og et flott bryggeri!
Bruker du noe syre el. for å få sveisene blanke?