gelantin

Jani

Norbrygg-medlem
hei

jeg lurer litt på hvordan dette med gelatin fungerer.

hvordan bruker dere dette og når? blir det tilsatt i omstikningskar sammen med sukkerlake etter cold crash? må jeg røre det ut i ølet?

hadde også tenkt å prøve dette på en blonde jeg har til gjæring, men vet ikke helt om dette er ønskelig for en blonde. de blonde typene jeg har kjøpt er hvertfall ikke helt klare. noen som har en formening om dette?
 
Gelatin bidrar, først og fremst, med bedre bunnfelling av gjær og tilsettes sammen med sukkerlake når du flasker. Det kan også hjelpe til å felle ut noen andre uklarheter.

Ser ikke helt poenget i en blondre, av akkurat den grunnen du nevner.
 
Ved flasking? Jeg har brukt gelatin i secondary gjærkar når jeg cold crasher. Har riktig nok bare gjort det et par ganger.

Hvis du gjør det ved flasking så får du alt bønnfallet i flasking. Virker bedre å stikke om fra dette slagget før flasking.
 
Hvis du gjør det ved flasking så får du alt bønnfallet i flasking. Virker bedre å stikke om fra dette slagget før flasking.

Hvis du flasker på en måte som gjør at du får med deg noe særlig bunnfall fra gjæringskaret, ville jeg sett litt på hvordan du gjør flasking. Bunnfallet i gjæringskaret bør få lov til å bli der.
 
Hvis du flasker på en måte som gjør at du får med deg noe særlig bunnfall fra gjæringskaret, ville jeg sett litt på hvordan du gjør flasking. Bunnfallet i gjæringskaret bør få lov til å bli der.

Det var ikke det jeg mente. Min forståelse er at gelatinen virker over tid. Men den virker kanskje umiddelbart? Kommentaren min ble skrevet på antagelsen om at den virker over tid, hvor bunnfalling da ville foregå i flaska.
 
Ah, skjønner. Ja, den virker over tid.

De uklarhetene som synes i flaska er så lite, at det bidrar helt minimalt til bunnfallet og det betyr derfor lite om det blir med i flaska eller ikke. Det er jo også i flaska det er mest tid :) Bruker du gelatin i gjæringskaret kan du risikere at gjæren bunnfeller for fort og at du får med for lite gjær når du flasker, men det er nok mer et teoretisk enn praktisk problem.
 
takk for kjappe svar
da tror jeg vet når det skal tilsettes hvertfall. men vet dere noe om mengden? synes å ha lest et par teskjeer pulver rørt ut i en kopp kokt vann. må dette da røres litt i etter tilsetting eller vil det blande seg fint selv?
 
Jeg leste meg opp på HB Talk og gjorde følgende:
Brukte 1ts i litt vann, varmet opp til ca 70° for pasteurisering, avkjølte, og rørte ut i gjæringskaret, som allerede var nedkjølt til 2°. Fordi jeg ikke hadde tid til å flaske, stod det over en uke på 2°. Resultat: Krystallklart øl og ferdig karbonert etter to uker på flaske. Har også mindre bunnfall i flaskene enn før.
 
Gelatin virker KJAPT.
Best effekt får du hvis du tilsetter i gjæringskaret, fat eller flaske etter at øllet er kjølt ned til 0-2 C. Etter et (1) døgn er øllet krystallklart. (min erfaring)

Det kan nok hende at andre midler fungerer bedre hvis du skal lagre øllet leeenge, men gelatin er uovertruffen for å redde uklart øl som skal drikkes "snart".
Har tappet IPA på 6% til fat rett fra gjæringskar etter ett døgn kaldt med gelatin. Fatet forsvant i løpet av kvelden, ingen klager å høre :)
 
Tilbake
Topp