Gelatin ved flasking?

Noen har prøvd å tilsette gelatin til sukkerlaken dere karbonerer med?

Tanken min er at da slipper man en eventuelt coldcrash for gelatinen vil samle grumset ganske bra i bunnen av flasken?
 
Ok, det forstår jeg, men vil det ikke være noe som holder seg i suspansjon okke som? hva med å prøve agar agar? den koagulerer på en høyere temperatur( 37 c) og vil vel derfor ikke ha behov for CC for å virke?
 
Ok, det forstår jeg, men vil det ikke være noe som holder seg i suspansjon okke som? hva med å prøve agar agar? den koagulerer på en høyere temperatur( 37 c) og vil vel derfor ikke ha behov for CC for å virke?

Aner ikke det med agar agar. Men du vil helst få gjort karbonering så fort som mulig hvis du har sluppet til oksygen i flaska.
 
Det er jeg med på. Men om du fjerner gjæren og andre ting før du flasker, eller etter, har det noe å si? Vurderer å prøve, ser andre har hatt suksess med det. Må jo være en kjempefordel å kunne klarne UTEN CC?
 
Nysgjerrig på om det funker? :)

Litt skummelt å prøve med IPA'en jeg snart skal flaske, men det skal vel ikke ha noe smak tror jeg?
 
Hei, jeg brukte gelatin på et øl jeg syntes hadde for mye tanniner i seg. Ølet ble ganske klart det, lite tanniner, men mye av humlesmaken forsvant også. Ble litt daffere på smak enn forventet. Tror ikke jeg vil bruke gelatin en gang til. Og ølet bunnfeller bare det får stå i fred en stund.
(Men det er vanskelig...
Etter en uke: Hmmm... -det ølet var ikke verst. Etter to uker: Dægern, -nå var det enda bedre... Etter tre uker: Jøss, kunne det bli så bra!? Etter tre uker og en dag: Faaaen! -Fatet er tomt!!)
 
Tilbake
Topp