Generelt høy FG

Vi har et litt gjennomgående problem på de siste 3-4- bryggene; en før høy FG. Vi har satt et par runder med IPA og en med en Pilsner, men har fått en for høy FG.
Etter litt lesing og tenking har vi tenkt at det er meske temperaturen som er for høy, og det kan nok tenkes at den har vært et par grader for høy. Men er det andre ting som kan gi for høy FG? Kan temperaturen på skyllevannet ha innspilling også? Eller andre faktorer??
 
Vi har et litt gjennomgående problem på de siste 3-4- bryggene; en før høy FG. Vi har satt et par runder med IPA og en med en Pilsner, men har fått en for høy FG.
Etter litt lesing og tenking har vi tenkt at det er meske temperaturen som er for høy, og det kan nok tenkes at den har vært et par grader for høy. Men er det andre ting som kan gi for høy FG? Kan temperaturen på skyllevannet ha innspilling også? Eller andre faktorer??

Tror heller det er gjæringsforløpet ditt som er problemet. Hva gjør du når du pitcher?
 
har brukt tørrgjær. Etter avkjøling av vørteren har jeg tappet av en liten skvett (par liter) og vispet inn gjæren i dette før jeg visper blandingen inn i vørteren. Da starter gjæringen ganske bra ila første døgnet. Er dette feil fremgangsmåte? Eller noen andre som er bedre?
 
Bruker du nok gjær? Særlig for lager trenger du mye gjær - bruk en kalkultor, for eksempel http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Oksygen i vørteren er også et element som påvirker utgjæring. Jeg får god utgjæring ved bruk av drill+malingsblander, men noen sverger til at man må tilsette ren oksygen, særlig i lagere.

Mesketemperatur er også et aspekt, som du nevner. Hva ligger du på her? Og hva mener du med høy FG - altså faktisk vs forventet?
 
Jeg har brukt 23 gram ( to pakker) på 25 liter.
Kan hende jeg er litt dårlig på å blande inn oksygen. Pleier å la vørteren "plaske" ned i karet fra en halvmeter ca etterfulgt av å riste gjæringskaret (er litt begrenset hvor mye jeg klarer å riste det)

Meksetemperaturen har ligget på et sted mellom 68 og 70 grader. Jeg hatt fremgangsmåten å varme opp vannet til 74-75 grader, men på Bratsberg Kompaktbryggeri sitter det innebygde termometeret (som jeg har stolt på, inntill nå) i bunnen, så om vannet i bunnen er 75 grader, vil det nok være høyere på toppen. Tilltak: Sirkulere vannet under oppvarming, samt ekstra termometere.

Men høy FG mener jeg at vi har forventet rundt 1.019 og endt opp på 1.030. Det litt underlige her er at vi har endt opp på 1.030 hver gang..
 
Det hørtes ut som høy temperatur ja. Men hvordan blir vannet varmere på toppen? Sitter varmeelementet øverst?
 
Enkel måte å teste temometeret på: hell oppi nok vann til å komme over det, og kok opp, da skal dere komme temmelig tett på 100C (kan være litt under hvis det er lavtrykk og/eller dere er høyt over havet). Så, for å teste nullpunktet fyller dere opp ca tilsvarende med is - husk at vann har mindre volum enn is, så det må være litt lengre opp enn dere måtte med vann for å dekke termometeret. Så lar dere bare isen smelte, ikke ha oppi noe vann eller gjør noe annet (dere kan evt røre litt). Så, når det meste av isen har smelta, så det er en god blanding av is og vann, rører dere litt forsiktig igjen, og nå skal temperaturen være null.

Går det å skru ut termometeret gjør jo det endel ting litt enklere
 
Varmeelementet sitter i bunnen, men vannet har jo (som mye annet) en høyere tetthet ved lavere tempraturer, så det varme vannet vil legge seg øverst (akkurat som sjøen om sommeren). Tror kanskje termometeret ikke er så langt unna sannheten når det gjelder temperatur, står på 99grader når det koker (er bare to sifferet), men er mer skeptisk til plasseringen. Tipper jeg går for å lage en "termometerstang" som jeg putte oppi å få temperaturen på tre-fire forskjellige steder i mesken og heller bare bruke kompatbryggeren som varmeredskap.

Hørte også noen som pratet om at om man mesker med varmeelement (for å holder på temp) vil det naturlig nok være varmere akkurat rundt elementet når det står på, og at det dannes/trekkes ut et sukker som gjæren ikke klarer å spise/utnytte. Noen som har noe mer info rundt dette?
 
Tilbake
Topp