Generisk Eurokabel, 3kW last.

Driver og bygger sonoff-oppsett.

Akkurat nå så har jeg en standard eurokabel som forer sonoffen, strekket er 30cm. Når jeg sammenligner med en annen kabel jeg har liggende, så kan det se ut til at det faktisk er #1 ? På kabelen (selve pluggen that is), står det 250V/16A.

Er dette trygt, eller bør jeg bygge noe selv med litt tykkere tverrsnitt? Kabelen blir varm, men ikke så varm at jeg blir bekymret etter et kvarter med 2.8kW last. Det jeg lurer mest på er egentlig tverrsnittet på denne generiske eurokabelen.
 
Driver og bygger sonoff-oppsett.

Akkurat nå så har jeg en standard eurokabel som forer sonoffen, strekket er 30cm. Når jeg sammenligner med en annen kabel jeg har liggende, så kan det se ut til at det faktisk er #1 ? På kabelen (selve pluggen that is), står det 250V/16A.

Er dette trygt, eller bør jeg bygge noe selv med litt tykkere tverrsnitt? Kabelen blir varm, men ikke så varm at jeg blir bekymret etter et kvarter med 2.8kW last. Det jeg lurer mest på er egentlig tverrsnittet på denne generiske eurokabelen.
Etter hva jeg husker fra videregående, så skal det gå fint, sett at merkingen er reell.
230x16=3680. (Utregning av effekt - P(watt)=U(volt)x I(ampere))
Ideelt sett bør du ha et tverrsnitt på 2,5mm² ved last på 3500w.

Så lenge den ikke blir varmere enn litt varm så går det fint.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tror han mener en C13 eller C14 kontakt. Disse er vel rated til 16A.

Mener tverrsnitt I slike ferdige kabler må være 1,5mm2.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
C13 ja. Har uansett tenkt å kappe av litt på hovedkabelen min nå og bytte ut den eurokabelen.
 
1.5mm2 funker på 16a så lenge de er forlagt åpent og ikke i rør eller isolert på annen måte :). Du merker jo fort om ledningen blir varm eller ei. Så lenge du klarer å holde i den uten å brenne deg så er det safe. PN kabel i skjult anlegg har man før installert 13A sikring på forøvrig. Det er vel ikke tillat lenger, nå er vi vel helt nede på 15A på 2.5mm2...

Schuko derimot tåler ikke 16a over lang tid, type lade Tesla i en dag. Blir varmegang i kontaktpunktene i stikket.
 
Har netopp hevet hele akkurat det prosjektet på dunken. Har bestilt ny sonoff og gjør det skikkelig fra starten. #2.5 til kontaktor, og så får sonoffen bare styre kontaktoren.

Schuko har jeg brukt i alle år med slik last uten noen varmgang. Og de fleste schuko er jo merket med 16A/250V?
 
Har netopp hevet hele akkurat det prosjektet på dunken. Har bestilt ny sonoff og gjør det skikkelig fra starten. #2.5 til kontaktor, og så får sonoffen bare styre kontaktoren.

Schuko har jeg brukt i alle år med slik last uten noen varmgang. Og de fleste schuko er jo merket med 16A/250V?
Nye kontakter som etableres for lading av elbil med schuko-kontakt kan maks ha 10A. Eksisterende kontakter på 16A-kurser kan brukes, men må daglig sjekkes for varmgang.

Schuko kontakt er et 50 år gammelt design som ikke egner seg for timesvis belastning med opp mot maks 16A, selv om mange erfarer at det kan gå helt fint. Sltasje og små kontaktfeil kan medføre risiko for brann har en erfart.

Derfor er forskriftene endret for nye anlegg, men ikke med tilbakevirkende kraft for gamle anlegg.
 
Nye kontakter som etableres for lading av elbil med schuko-kontakt kan maks ha 10A. Eksisterende kontakter på 16A-kurser kan brukes, men må daglig sjekkes for varmgang.

Schuko kontakt er et 50 år gammelt design som ikke egner seg for timesvis belastning med opp mot maks 16A, selv om mange erfarer at det kan gå helt fint. Sltasje og små kontaktfeil kan medføre risiko for brann har en erfart.

Derfor er forskriftene endret for nye anlegg, men ikke med tilbakevirkende kraft for gamle anlegg.

Hva skal man da bruke i stedenfor schuko på 16A?
 
CEE kontakt eller sånn apparatkontakt du har på komfyren.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Right. Snålt at de Schuko-pluggene man får med kabler er rated for 16A da. Står jo ikke om det er peak eller over tid riktignok.
 
Jeg personlig fortsetter å bruke min Schuko i mitt bryggeri med over 3kw last, men sjekker jevnlig for varmgang etter endt kok. Jeg velger å leve med risikoen, men er klar over den. Dette ville ikke vært godkjent i et nytt anlegg, men er lov på gamle anlegg slik jeg oppfatter forskriftene.

Forskrift for lading av elbiler sier dette om Schuko kontakt, et bryggeri som drar 16A kan vel sidestilles med elbil lading belastningsmessig dersom du drar maks ampere over et langt tidsrom;)

Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Dersom det benyttes en industrikontakt (rundstift EN 60309) kan det benyttes høyere ladestrøm. Industrikontakt må plasseres 1,5m over gulv/bakke eller utilgjengelig for barn, da disse kontaktene ikke har barnevern. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.
 
Men, hva med powercon, de er jo rated for 20A, men overflaten her ser jo ut til å faktisk være lavere enn shcuko, da det ikke er 360 grader kontaktflate rundt lederne, noe det er på schuko (men blir jo ikke helt 360 inni stikket på schuko forsåvidt, men nesten). Powercon ser mer ut som 90 grader. Og dim er jo samme som schuko-ish.
 
Jeg spør litt siden jeg skal lage en nytt lite "skap" som forsyner bryggeriet mitt. Jeg har tenkt å bruke powercon. Og de er jo 20A står det, men CEE 16A har jo uansett way mye større kontaktflate enn det en #2.5 kabel har.

Så, begynte å tenke at jeg bør gå for CEE16, men jeg har brukt powercon i alle år, og bruker det i jobben, og det har jo alltid fungert greit. Så jeg antar at powercon16 er helt greit, egentlig.
 
Men, hva med powercon, de er jo rated for 20A, men overflaten her ser jo ut til å faktisk være lavere enn shcuko, da det ikke er 360 grader kontaktflate rundt lederne, noe det er på schuko (men blir jo ikke helt 360 inni stikket på schuko forsåvidt, men nesten). Powercon ser mer ut som 90 grader. Og dim er jo samme som schuko-ish.

Jeg kjenner ikke detaljene i Powercon-konstruksjonen, men det er ikke kun kontaktflate som er avgjørende. Neutrik har jo kontroll på både han- og hunkontakta og kan optimalisere designet, med tanke på materialvalg og dimensjoner. For eksempel er alle kontaktene overflatebehandlet med sølv, som har den unike egenskapet at det også er ledende når det anløper til sølvsulfid. Jeg ser også at det angitt spesifikke bronselegeringer (henholdsvis CuSn6 i hannkontakta, som gir god fjæring, og CuNi1Si0.2 i hunnkontakt, som jeg tror er ei spesialutviklet legering egnet som motstykke).

Du kan altså ikke se bare på størrelsen på overflatene. Hvor hardt de trykkes sammen og overflaten på dem er viktigere.
 
Jeg kjenner ikke detaljene i Powercon-konstruksjonen, men det er ikke kun kontaktflate som er avgjørende. Neutrik har jo kontroll på både han- og hunkontakta og kan optimalisere designet, med tanke på materialvalg og dimensjoner. For eksempel er alle kontaktene overflatebehandlet med sølv, som har den unike egenskapet at det også er ledende når det anløper til sølvsulfid. Jeg ser også at det angitt spesifikke bronselegeringer (henholdsvis CuSn6 i hannkontakta, som gir god fjæring, og CuNi1Si0.2 i hunnkontakt, som jeg tror er ei spesialutviklet legering egnet som motstykke).

Du kan altså ikke se bare på størrelsen på overflatene. Hvor hardt de trykkes sammen og overflaten på dem er viktigere.

Jeg tenkte det var mer enn bare kontaktflate, takk for svaret jeg var ute etter :)
 
Bookmarked, vil bli lest på sengen. Men jeg er egentlig opptatt av at ting skal være skalert til bruken, helst litt over. F.eks hvis jeg speccer et strømleveranse til en jobb så speccer jeg alltid ca 20% over det jeg vet at høyttalerne mine vil trekke ved RMS. Det har jeg tatt med meg til hjemmebryggeriet. Strøm er noe man ikke kødder med, og det er bedre med litt ekstra kvardat enn noe som er "akkurat", selv om "akkurat" skal holde.
 
Right. Snålt at de Schuko-pluggene man får med kabler er rated for 16A da. Står jo ikke om det er peak eller over tid riktignok.
De er rated til 16A. Men i Norge har vi mye elektrisk oppvarming og elbiler som har høyt forbruk over tid. Det har da vist seg at disse ikke tåler denne belastningen over tid. Dsb har derfor fastsatt at elbiler som lades med schuko ikke skal ha høyere sikring enn 10A. Litt av samme problematikken har vi med hensyn til varmtvannsberedere. Disse skal nå ha fast tilkobling. Da det har vist seg at det har vært en del varmgang i stikk og plugg. Problemet er i utgangspunktet ikke stort, men dersom man har 1000 beredere så får man kanskje problemer med 2-3 av disse. (gjetter på tallene). Dsb tar konsekvensen av det og kommer med pålegg.
 
Det var også en periode fra slutten av 80-tallet frem til 1992 hvor det ble lagt 1.5mm2 i husvegg og 15A sikringer. Heldigvis(?) er det bare 10cm isolasjon, så god kjøling...
Ikke ideelt, men har fungert i 25 år. Det blir nok å trekke om de mest utnyttede kursene til 2.5mm2 en vakker dag.
 
Tilbake
Topp