Gjærstarter

Har begynt å bruke gjærstarter og ser at det er litt forskjellig praksis på dette.. Ser at noen anbefaler å sette gjærstarteren i kjøleskapet over natta, etter at den er gjæret ut, for deretter å tømme av mye av vesken. Andre anbefaler å pitche hele starteren rett i vørteren mens den ennå er aktiv..

Bruker en starter på 2,5 liter på et 25 liters brygg.

Hva har dere best erfaring med? Vil det bli noen forskjell på det ferdige resultatet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis starteren er stor i forhold til volumet på brygget, og særlig hvis den har stått på magnetrører og blitt god og oksidert, kan det være smaksmessig uheldig å pitche hele starteren. En starter, som typisk holder en OG på rundt 1040 og ikke er tilsatt humle, vil også kunne tynne ut ølet en del.

Forstår!

Jeg er ferskis.. Er en starter på 10% av bryggets størrelse stor? Jeg bruker ikke magnetrører.

Til starteren bruker jeg 2,5 liter vann og 250 gram spraymalt. Koker i 15-20 minutter. Deretter to rør whitelabs gjær når starteren er nede i ca 20 grader..

-Inge

Jeg ville i alle fall passet på å dekantere hvis startervolumet overstiger 10 % av størrelsen på vørteren.

Jeg lager starter på under 7% av vørtermengden og har ikke merket forskjell på dekantering og pitche hele. Mistenker derimot at det er langt fra det svakeste leddet i bryggeprosessen. Da jeg dekanterte smakte jeg på den utgjærete vørteren og det var ikke akkurat noe godsmak, så kommer nok uansett til å dekantere fremover.

Takk for raske svar!

Ser frem til brygging i morgen. En Rug-IPA fra bryggselv.no står for tur :)

Har hørt at rugmalten kan bli en klissete deig.. Noen hensyn å ta i så måte? Brygger på en BB30.

Kjapt spm og forhåpentligvis kjapt svar:
Tenkte å sette en gjærstarter i kveld, men oppdaget at jeg er gått tom for DME. Jeg har dog en pose med coopers brew enhancer liggende, vil denne kunne gjøre jobben? Evt må jeg ha oppi mer enn ved bruk av DME?

Vørterøl vil funke som erstatning? Flott.
Etter litt ettertanke så har de jo Moss Maltekstrakt på butikken også som jeg evt kan bruke ffs :p

Jeg har ikke brukt vørterøl selv, men har forstått at andre bruker det til Starter. De pleier vel å få ut kullsyren før de blander i gjær.

Uten erfaring selv på området ville nok jeg gått for vørterøl istedet for moss maltekstrakt og brew enhancer om jeg ikke hadde spraymalt tilgjengelig.

Moss maltekstrakt fungerer helt fint. Brew Enhancer inneholder store mengder sukker (så vidt jeg husker), så det bør du styre unna.

Tilbake
Topp