Tobydude skrev:
Hei.
Står sikkert om dette hvis man leter i forumet, men hva er det som avgjør om man skal
bruke undergjær eller overgjær?
Har fått med meg at undergjær brukes i pils og overgjær i ale.
Hva skjer om man bruker motsatt, overgjær i pils?
Er det malten som avgjør åssn gjær man skal bruke?
Det er typen øl du ønsker å lage som avgjør gjærvalget. Gjæren setter mye preg og smak på ølet slik at det er viktig å bruke en gjær som passer med det ønskede resultat.
Det stemmer som du sier at undergjær brukes i pils og overgjær i ale, men det finnes mange varianter av både overgjær og undergjær.
En annen viktig forskjell er gjæringstemperaturer på de forskjellige gjær. Undergjær skal i hovedsak gjæres mellom 8-14 grader i 3-4 uker mens overgjær i hovedsak mellom 15-22 grader i 2 uker. Dette gjør det litt problematisk å bruke undergjær på sommeren hvis en ikke har en kald kjeller eller kjølerom/gjæringsskap.
Men likevel er det ganske enkelt med gjær. Først bestemmer du deg for hvilket type øl du skal lage. Deretter finner/komponerer du en oppskrift med malt/humle og finner et gjær som passer til dette. Hvis du ser på nettbutikker vil du finne ganske bra beskrivelse av de forskjellige gjærtyper. Sjekk siden til Petit Agentur for eksempel.
Jeg selv brygger stort sett med noen få gjærtyper.
Jeg bruker Wyeast 1056 til APA som jeg brygger en god del av.
Jeg bruker Wyeast 1084 til Irsk ale som jeg brygger mere og mere av.
Jeg bruker Wyeast 3333 eller 3638 til hveteøl
Jeg bruker Wyeast 2278, 2042 eller 2001 til Lager/juleøl.
Jeg varierer litt innenfor de forskjellige oppskriftene og vil nok bruke forskjellige gjærtyper etterhvert, men hovedsaken er at en finner en type gjær som passer til den type øl du vil lage.
Hvis du setter sammen en oppskrift til en tradisjonell pils og gjærer denne med en gjær til hveteøl vil du få et øl med ganske mye hveteølpreg. Det blir kanskje godt, men blir ikke pils.