Gjær flyter opp i eldre flasker

Jeg fant noen flasker med øl som har stått i et skap et års tid, og bunnfallet brytes opp og flyter rundt i ølet og gjør det uklart. Flaskene har stått rolig hele tiden med unntak av da jeg flyttet dem inn i kjøleskapet for et paruker siden. Er det noe jeg kan gjøre med dette?

Har du smakt på det? Uten at jeg har noe erfaringsgrunnlag for å si det, så synes jeg det der høres ut som en infeksjon - men det er gjetning. Du har sikkert tenkt (den utrivelige) tanken sjøl:(.

Smaker helt greit, ser bare ikke helt bra ut. Da ølet var ferskt var det ingen problemer. For å spesifisere, ølet er klart så lenge lokket er på flaska, men gjærklumper begynner å flyte rundt når trykket synker. Mye av grumset synker til bunns i glasset etter noen minutter.

Noen søk tyder på at det er en veldig enkel årsak; overkarbonering. Fant en forumpost om at dette vil virvle opp bunnfallet i flaska. Dette stemmer rimelig perfekt med symptomene jeg observerer.

Trikset må vera å helle heile flaska over i glass eller mugge. Let du den stå tippar eg gjæren stig til overflata. Elles har eg kun opplevd dette med nokre få yngre øl, dette fordi gjæren ikkje har fått satt seg skikkeleg i botnen av flaska.

Her har gjæren samlet seg pent i bunnen av flaskene, men brytes løs av bobler som dannes når trykket faller. Resultatet er litt geysir, og gjærklumper som ser litt ulekkert ut, men ikke påvirker smaken i nevneverdig grad.

Vipp forsiktig på korkene for å slippe ut kullsyre. Gjenta dette daglig til du ser det ikke virvles opp lenger. Har selv gjort dette noen ganger på overkarbonert øl. Faren kan være at korkene blir utette, dette skjedde med noen få flasker.

Tilbake
Topp