Gjær hos Strømmen

Finn Berger

Moderator
Strømmen har begynt å føre gjær fra Whitelabs. Jeg fikk litt angst da jeg fikk melding om det, for jeg var redd for at de skulle slutte med Imperials. Så jeg sendte dem et spørsmål, og de sier de skal fortsette med Imperial, men muligens med et litt smalere tilbud.
 
Er det en god eller dårlig nyhet :rolleyes:
Tja, litt begge deler.

Det er jo så mye ferskgjær på markedet at det ikke er rimelig å vente at du skal kunne få alt på ett sted. Strømmen må nok begrense seg til et utvalg - og noen av oss/alle vil vel kanskje savne noe. Foreløpig (?) har de ikke så mange fra Whitelabs, og de jeg ville vurdert - 029 og 380 - er ikke blant dem. (Nåja, kølsch trur jeg ikke jeg vil brygge mer av uansett:).) Hvilke de vil beholde av Imperials veit jeg ikke noe om. Jeg blir lei meg om A09, A31, A38 og B48 blir borte. Lagergjær får man alltid tak i noe brukbart av, jeg er ikke så nøye på akkurat den.

De har jo ført Omega, også. Om de fortsetter med det, veit jeg ikke.

Forøvrig kunne de satse mer på utvalget av tørrgjær. Det skulle ikke være så vanskelig å være komplett der. Det er de for dårlige på, og det er neppe så bra for netthandelen deres.
 
Det reiser et ganske interessant spørsmål, dette. Hvordan skal en bryggerforretning komponere gjærutvlaget, gitt at de ikke kan tilby alt fra alle?

Man kunne jo tenke seg at de tok på seg den autoritære rollen: Vi vil tilby den beste gjæren for alle ølstiler, og vi veit hvilke som er best. Så vi tilbyr ikke 4-5 ulike kølschgjærtyper, vi tilbyr WLP029 - og ikke noe fra noen av de andre produsentene. Den beste gjæren til dry stout er Imperials A10, så ingen andre der. osv...
 
Det reiser et ganske interessant spørsmål, dette. Hvordan skal en bryggerforretning komponere gjærutvlaget, gitt at de ikke kan tilby alt fra alle?

Man kunne jo tenke seg at de tok på seg den autoritære rollen: Vi vil tilby den beste gjæren for alle ølstiler, og vi veit hvilke som er best. Så vi tilbyr ikke 4-5 ulike kølschgjærtyper, vi tilbyr WLP029 - og ikke noe fra noen av de andre produsentene. Den beste gjæren til dry stout er Imperials A10, så ingen andre der. osv...
Det er nok en viss relasjon til hva som selger og går ut av hylla også vil jeg tro
 
Sjølsagt er det økonomien som styrer. Men å finne ut av det på forhånd er ikke nødvendigvis så lett. det ville neppe gå så bra om de bare hadde de fem mestselgende typene.
 
Nå som utvalget i tørrgjær har blitt så bra, kan ikke skjønne at butikkene ikke satser mest på det med supplementering av de mest solgte ferskgjærene hvis vi tenker kun på det økonomiske perspektivet. Tørrgjær har vel en holdbarhet på 2 år før den begynner å miste viabilitet (Fermentis) og da er det mindre sjanse for å brenne inne med varelager. Mye lettere å selge pr post også mht temperatur.
 
For min del kunne godt ferskgjær vært bestillingsvare - hvis man fikk en bekreftet leveransedato. Om den er 3uker fram gjør meg ikke noe, såpass klarer jeg å planlegge.
 
Tenker man må se på hva som selger…
Det er også stor forskjell på lokale butikker med moderat nett-salg, og butikker med stor omsetning på nett.
Det var (etter hva jeg har hørt - ubekreftet) et redusert nettsalg som var en medvirkende faktor til at BryggSelv la ned.
 
Nå som utvalget i tørrgjær har blitt så bra, kan ikke skjønne at butikkene ikke satser mest på det med supplementering av de mest solgte ferskgjærene hvis vi tenker kun på det økonomiske perspektivet. Tørrgjær har vel en holdbarhet på 2 år før den begynner å miste viabilitet (Fermentis) og da er det mindre sjanse for å brenne inne med varelager. Mye lettere å selge pr post også mht temperatur.
Hjertens enig. Om en butikk har eller ikke har en gjær du er ute etter når du netthandler, kan avgjøre om du handler noe der i det hele tatt den gangen. Det må være en relativt grei forsikring å ha komplett utvalg av tørrgjær.

Jeg veit ikke hvor ofte det kommer nye forsyninger av ferskgjær. Det er jo ikke noe engroslager i Norge som butikkene får den fra, så det å bestille den gjæren du vil ha, kan gjerne ha ganske langt perspektiv. Men det er vel ikke så urimelig å tenke at det blir en løsning. Vil jeg være sær og ha wlp380 i stedet for wlp300 (eller en annen versjon av den stammen), bør jeg antakelig belage meg på å planlegge brygginga.

EI løsning for oss kan jo være å bli flinkere til å holde stammer levende over tid. Men det er nok ikke en veldig stor andel av hjemmebryggere som vil gjøre det.
 
Tilbake
Topp