gjær i småbatcher?

Jeg har laget et lite pilotbryggeri  på ti liter, litt for å eksprimentere uten at det tar så lang tid. Samt at det er kjapt å sette opp og mindre  innsats kontra den "vanlige" brygginga.
( Tilitersdunkene passer forøvrig perfekt inni hylla "expedit" fra ikea, som jeg har nede i boden på stabil temp 19.grader)
JEg tenkte i utgangspunktet det var kjekt å bare bruke ett rør eller en pakke tørrgjær per batch.

Jeg smaker på to av disse batchene nå og jeg er ikke helt fornøyd. Jeg mistenker gjæren er synderen.

Hvor mye bør man egentlig ha på ti liter?

Mr.malty sier noe og tørrgjærpakkene/gjærrørene sier noe annet. Fra 0.5g til 1g tørrgjær per liter, og fersk gjær er jeg heller ikke sikker på hvor mye jeg skal bruke. Tenker i utgangspunktet at starter ikke er nødvendig.

Er det noen som har tips? Hva er enklest? Hva er mest safe?

Mengden gjær du trenger avhenger av OG på brygget, liter du har i karet og produksjonsdato på gjæren. Mr. Malty er i så måte et greit verktøy.
Ved bruk av flytende gjær er starter i en eller annen form alltid å anbefale, slik at gjæren som pitches har best mulig arbeidsforhold. .
Les artikkelen om gjærstarter i medlemseksjonen, der finner du gode tips.
Den enkleste løsningen er som regel den dårligste.

Normalt sett skal det holde med et flytende rør (hvertfall WLP) til ti liter. Hvor lenge lar du batchene stå på gjæringskaret og hvor lang tid står de på flasker?

Tilbake
Topp