Gjær som sprutet over ved åpning

Vi brygget for noen timer siden en IPA, og med 50L i gjæringstanken skulle vi pitche 2stk WLP 001 direkte inn uten starter. Vi ristet ampullene godt, og åpnet den første litt for tidlig, jeg antar ca 50% av væsken(minst) havnet på utsiden da det "bruset over".

Hva gjør vi?

1. Lar det være som det er.
2. Kjøper en ny WLP 001 i morgen og pitcher den direkte inn.
 
gwiksen skrev:
Vi brygget for noen timer siden en IPA, og med 50L i gjæringstanken skulle vi pitche 2stk WLP 001 direkte inn uten starter. Vi ristet ampullene godt, og åpnet den første litt for tidlig, jeg antar ca 50% av væsken(minst) havnet på utsiden da det "bruset over".

Hva gjør vi?

1. Lar det være som det er.
2. Kjøper en ny WLP 001 i morgen og pitcher den direkte inn.

2 rør uten starter er forlite til 50 liter. Hiv på mer. Bruk mrmalty for å se hva dere trenger
 
På tidligere batcher så har vi hatt rundt 1055 og gjæret ned til 1005-1010. Vi er forholdsvis nye i gamet, men har trodd dette var en indikator på at alt er ok med henhold til mengden gjær? Tar gjerne i mot tips og kommentarer rundt dette.

Denne gangen kjørte vi på med litt spraymalt også i Speidelen, og fikk OG opp til 1064. Men nå har vi altså det jeg vil anslå til å være 1,5 rør med gjær.
Etter det jeg hører så kommer vi da til å putte i ett rør til idag, og se på det å lage starter neste gang. Grunnen til at vi ikke har gjort dette enda er fordi vi har prøvd å eliminiere så mange "bratte læringskurver" som mulig i begynnelsen av våre bryggekarrierer :)
 
Ok, jeg ser også det ja, men hva med forrige batch som gjæret ned fra 1059 til 1009, den var 45L. Da brukte vi 2 rør uten starter. Er det andre ting som blir feil når ikke vi har nok gjær eller har vi bare vært heldige som har gjæret ned til 1009 med så lite gjær?
 
Det er ikke bare utgjæringen som gjelder nei. Ved for lite gjær, underpitching, vil du stresse gjæren. Dette vil kunne gi flere usmaker du helst vil være foruten. Gjærens jobb er mangfoldig. Spise sukker og produsere alkohol+CO₂ er en ting. Produsere estere og annet som bidrar til smaksbildet er en annen. Når vi vet hvor stor forskjell det er på en belgisk ale, og en engelsk, når ingrediensene forøvrig er nærmest identiske, sier det mye om hva gjæren gjør med smaksbildet. Riktig gjærmengde er altså avgjørende for resultatet rent smaksmessig. :)

Edit: Gahr ville nok gitt et mye mer detaljert og nyansert svar her, men det finner du nok ved å søke litt på forumet. Dette spørsmålet er sikkert besvart et titalls ganger tidligere.:)
 
Les forøvrig denne tråden i medlemsseksjonen (dersom du er medlem). http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1249.0.html
 
Hva er det beste å gjøre nå da?

1. Kjøpe 2 nye rør og lage en starter, pitche den om 24 timer (dvs 29. nov kl 19-20) ? (Vi pitchet inn 1,5 rør rundt midnatt mellom 27 og 28. nov)
2. Kjøpe x rør og pitche dem direkte asap.

Tar gjerne også imot konsekvensene av alt 1 og 2, om det er stor forskjell.
 
Hva sier det om gjæren at  halve innholdet spruter ut av beholderen? Samme skjedde med meg med en cidergjær wlp775. Den hadde forøvrig svære klumper så ristet godt. Noen som har opplevd tilsvarende? (evt, noen som har brygga mye men aldri opplevd det?)
 
Noen rør krever en del "risting" for å løse opp gjæren tilstrekkelig. Jeg synes det pleier å gå greit med å slippe ut trykket litt etter litt før jeg dumper oppi en gjærstarter. ALLTID gjærstarter.
 
Hehe. Å åpne rørene med gjær kjapt er vanligvis en feil man bare gjør én gang. De bør alltid skrus forsiktig opp, og gjerne få stå og slippe ut trykket en stund.
 
Er vanligvis lurt å slippe ut trykk før du rister og etter at røret er blitt temperert. Da slipper du unna mye av skummingen.
 
Haha. Herlig. Jeg bannet på at gjæra var giftig, men dette var jo betryggende. Gjæra så forøvrig ut som søppel da jeg helte den oppi også, den var like skilt som hjemmelaget Dus (for dem som har forsøkt seg på det)
 
Tilbake
Topp