gjær valg?

Jeg sitter å vurdere om jeg skal bestille inn noe mere gjær enn det jeg har i dag, jeg bruker fortiden kun tørr gjær.
Og lager små batcher fra 10-22L jeg tenkte jeg skulle bruke Danstar, Nottingham.
Jeg vil lage pilsner med mindre fruktig lukt/smak derfor vurdere jeg å gjære denne ved 14-16 grader, noen som har erfaring med å gjære på så lav tempratur med denne gjæren?
Jeg har også hatt problemer med utgjæring på forskjellige brygg de fleste bryggene mine har havnet på 1.020, syns det blir litt for søtt for en "pilsner" lignende øl sort. Kan denne gjæren løse problemet mitt, eller er jeg nødt til å tilsette enda mere næring til gjæringen?
 
Tønder skrev:
Jeg sitter å vurdere om jeg skal bestille inn noe mere gjær enn det jeg har i dag, jeg bruker fortiden kun tørrgjær.
Og lager små batcher fra 10-22L jeg tenkte jeg skulle bruke Danstar, Nottingham.
Jeg vil lage pilsner med mindre fruktig lukt/smak derfor vurdere jeg å gjære denne ved 14-16 grader, noen som har erfaring med å gjære på så lav temperatur med denne gjæren?
Jeg har også hatt problemer med utgjæring på forskjellige brygg de fleste bryggene mine har havnet på 1.020, syns det blir litt for søtt for en "pilsner" lignende øl sort. Kan denne gjæren løse problemet mitt, eller er jeg nødt til å tilsette enda mere næring til gjæringen?

Hvis du har mulighet til å gjære ved 14 °C, hadde jeg vurdert Fermentis W34/70, som er tørrgjærutgaven av verdens mest brukte lagergjær.

Jeg tror ikke mangel på gjærnæring vil bli et problem, men det r viktig å bruke nok gjær og å få luftet vørteren godt før pitching. Dette gjelder spesielt ved lagerbrygging.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Petit var utsolgt for fermentis W34/70, så det ble Danstar Notthingham.
Gjør i ett forsøk på denne gjæren på 14 grader gjærings temp :)
 
Tilbake
Topp