Gjærdilemma ved bockbrygging

HenningPP

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg skal sette starter til morgendagens brygging - 50 l bock - og befinner meg plutselig i et aldri så lite gjærdilemma. I stedet for 4 rør WLP833 German Bock Yeast har jeg ved en inkurie fått med 3 rør nevnte bockgjær og 1 rør WLP840 American Lager Yeast.

Hva tror dere er beste løsning?:

1. Å bare bruke de 3 rørene med WLP833 i starteren og heller risikere underpitching (evt. gå litt ned på vørtermengde).
2. Å blande WLP833 (3 rør) og WLP840 (1 rør) i starteren.
3. Å blande WLP833 (3 rør) med to årsgamle pakker med Saflager w-34/70 som jeg har liggende (best før okt 13).
4. Å lage to separate startere på WLP833 (2 rør) og WLP001 California Ale Yeast (2 rør), og få ett undergjæret og ett overgjæret øl.

Takk for alle synspunkter...

Det kan jeg, men blir det tilstrekkelig med gjærceller? Dette er mitt første undergjærede brygg, og jeg har hørt at disse krever mer gjær enn overgjæret øl.

Jeg hadde ikke blandet gjæren.
Bruk de tre rørene med 833, det er en konge gjær.

MrMalty sier 7 liter starter på 50 liter med OG 1.050 dersom gjæra di er 2 uker gammal. Voksen starter, ja...

HenningPP skrev:
Det kan jeg, men blir det tilstrekkelig med gjærceller? Dette er mitt første undergjærede brygg, og jeg har hørt at disse krever mer gjær enn overgjæret øl.

Hei

jeg vet ikke hvilken OG du skal ha på bokken men tipper den ligger mellom 1065 og 1070. Da trenger du over 1000 milliarder celler. Det tror jeg ikke du greier til i morgen med tre rør. Et godt råd når det gjelder bokk er faktisk å gjære litt kaldere enn vanlig 8-9 grader under første uke. Høy OG kan gi mer av de høyere alkoholer og det unngår man ved litt kald gjæring. Da trenger du enda mer gjær.

Beklager å være gledesdreper men jeg hadde utsatt brygginga og brukt uka til å ta starteren i flere trinn.

mvh

Bårdd

7 liter?! Wow! Må lære meg å bruke MrMalty.

OK, da følger jeg rådene her inne og lager sju liter starter til mine tre rør med bockgjær. Så kan jeg være familiepappa resten av helgen og heller legge bryggingen til en hjemmekontordag til uka. Fordel å være sin egen sjef av og til...  :ilike:

Tusen takk for hjelpen!

Hvis du skal lage femti liter bock med en bock OG, har tre rør og ikke magnetrører trenger du tro det eller ei mellom 15 og 20 liter starter.  Jeg vet ikke hvordan du lager dine startere. Men en løsning kan være følgende med vanlig starter. Sett en starter på fem liter og la denne gå ut. Dekanter og sett en ny starter på fem liter. Da har du nær nok med gjær. bruker du magnetrører klarer du deg med mindre startere.

En annen måte å gjøre dette på er å lage en mindre batch f.eks halvparten så stor. Da blir dette enklere. Og når du høster denne gjæra har du gjær nok til femti liter.

Lager og ikke minst sterke lagerøl krever svært mye gjær.

mvh

Bårdd

Det blir nok redusert vørtermengde. 

Et oppfølgerspørsmål når jeg først har denne tråden: Skal en starter med lagergjær stå kaldere enn en starter med alegjær? Og trenger den i så fall lenge tid også?

HenningPP skrev:

Et oppfølgerspørsmål når jeg først har denne tråden: Skal en starter med lagergjær stå kaldere enn en starter med alegjær? Og trenger den i så fall lenge tid også?

Starteren lar du gå i romtemperatur som med en alegjær. Starteren skal du ikke drikke likevel :)

HenningPP skrev:

Starteren kan stå i romtemperatur, men det spørs litt på temperaturen i rommet. Er den 23 grader kan temperaturen i starteren komme opp i over 25 grader. Jeg har erfaring med at f.eks wlp 800 gjerne utvikler en dårligere flokkuleringsevne hvis det blir for varmt. Derfor prøver jeg å finne et rom med 18-20 grader for lagerstartere. 833 trenger ikke lengre tid en ale startere.

Synes det er lurt av deg å redusere vørtermengden.  Når jeg brygger bock og det gjør jeg en del, så starter jeg normalt med å brygge en dunkel eller to. Så bruker jeg høstet gjær fra disse til Bockøl. Fordelen med dette er at jeg får brukt gjære flere ganger og har nok god gjær når bocken skal brygges.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp