Per Marius skrev:hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.
og så har det vel mye og si om dette er overgjær eller undergjær.
Takker.Gahr skrev:Per Marius skrev:hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.
Mange bryggerier gir den informasjonen villig vekk hvis du spør, og i svært mange tilfeller vil gjæren deres være kommersielt tilgjengelig.
Odland skrev:Nå karbonerer ikke Nøgne Ø naturlig lenger om jeg ikke tar feil. Kanskje ikke allverden med gjær å ta utgangspunkt i. Samt gjæren har fått greit kjørt seg med tanke på både ABV og IBU.
ragnar67 skrev:Odland skrev:Nå karbonerer ikke Nøgne Ø naturlig lenger om jeg ikke tar feil. Kanskje ikke allverden med gjær å ta utgangspunkt i. Samt gjæren har fått greit kjørt seg med tanke på både ABV og IBU.
Når du sier det, så tenkte jeg idet jeg skreiv innlegget, og samtidig studerte bunnfallet...at dette var da pokker`n ikke mye å bygge store øll på!! :biersmile:
Gahr skrev:Per Marius skrev:hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.
Mange bryggerier gir den informasjonen villig vekk hvis du spør, og i svært mange tilfeller vil gjæren deres være kommersielt tilgjengelig.
Per Marius skrev:men slik helt ut av det blå: vist eg har en flaske i kjøleskapet, og vi kan si det er en fredagskveld, men att et ein tilfeldig ikke har noe spraymalt liggende. kan ein da helt hupotetisk bruke vanlig sukkerlake yil og sette første steget fra bunnslammet?
Per Marius skrev:men slik helt ut av det blå: vist eg har en flaske i kjøleskapet, og vi kan si det er en fredagskveld, men att et ein tilfeldig ikke har noe spraymalt liggende. kan ein da helt hupotetisk bruke vanlig sukkerlake yil og sette første steget fra bunnslammet?
Tor-Henning skrev:Per Marius skrev:men slik helt ut av det blå: vist eg har en flaske i kjøleskapet, og vi kan si det er en fredagskveld, men att et ein tilfeldig ikke har noe spraymalt liggende. kan ein da helt hupotetisk bruke vanlig sukkerlake yil og sette første steget fra bunnslammet?
Mulig det er flere hjemme bryggere i nabohusene?
ragnar67 skrev:Gahr skrev:Per Marius skrev:hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.
Og hvordan vil 7F. forholde seg mht. spørsmål om oppskrifter osv. ?
Innbilder meg at det vil dukke opp endel brygg ifra den kanten som vil være ettertraktet mht. kloning.... :biersmile: