Gjære med trub

ErikG

I dag brygget jeg en bokkøl med den gjenværende Münchenermalten min. Det førte til en nedskalering av oppskriften, og dermed kun 15 liter vørter etter kok.

Jeg brukte en halv Whirlfloctablett, men har i senere tid ikke fått noe skikkelig bunnfelling. Det bunnfeller til krystallklar vørter ned til 10 cm over bunnen. Der er det en slags sky av grums. Jeg prøvde å whirlpoole etter kjøling, men det var helt klart til ingen nytte.

Dette kombinert med det sparsomme volumet gjorde at jeg satte rubbel og bit til gjæring. Jeg mener å ha hørt på bryggeradio at det er hipp som happ å gjære med all trub'en.

Del deres erfaringer med meg! Plz.

Leste noe om dette får noen mnd siden. En som hadde et experiment ang dette. Skal sjekke om jeg finner adr.

To kilder som har kommet med interessante funn om dette.
1) http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/

2) Irish Moss-eksperimentet til BBR/BYO. Her har de droppet Irish Moss / Whirlfloc. Dermed blir trubben værende i vørteren over i gjæringskaret. Jevnt over var det ikke klart at Irish Moss hadde noen klar effekt på ølet og det var en del kvaliteter som ble redusert (skum, smak).

Jeg lurer på om ikke det er ting som tyder på at å la all trubben gå rett i gjæringskaret vil være en helt OK ting å gjøre. Jeg har gjort det idag og i går. Dog er det første ølet klart om et halvt års tid og jeg har ikke noe kontrolløl, så det blir neppe noe verdifull tilbakemelding.

Jeg har gjort det (helle over mesteparten av truben) i hele høst uten issues, etter å ha hørt den BB episoden du nevner. Virker ikke som det har noen issues.

Virket faktisk som gjæring starter kjappere til også; har lest spekulering på at truben bidrar med ekstra næringstoffer til gjæringen.

Jeg har ikke vært noe nøye med å ikke få med trub så lenge jeg har brygget. Har blitt bra øl så jeg gidder ikke legge masse jobb og tid i å redusere trub i gjærings bøtta.

Dette er som musikk i mine ører. Alt som kan komplisere bryggedagen mindre er av det gode.

Tilbake
Topp