Gjære Øl, Surøl og Vin

JohnH44

Norbrygg-medlem
Litt innledning.
Jeg har en SS Brewtech Chronical 14 Gal gjærtank.
Etter tapping spyler jeg den ren med vannslangen. Deretter er det 45 min med CIP ball, M.I.M. kombisåpe, 3 mL / L, (Felleskjøpet) og spyling med varmt vann (70C). Tilslutt en spray med StarSan.

Så til spørsmålene mine.
Jeg leser at gjæring av surøl etterlater bakterier i gjærtanken som man ikke ønsker i "vanlig" øl. Vil jeg oppleve dette med denne min rengjøring?
Vil jeg oppleve lignende problemer hvis jeg gjærer vin innimellom "vanlig øl"?
Er tanken evig kontaminert for øl hvis jeg gjærer surøl og/eller vin?
Og spørsmålene mine gjelder egentlig alle kombinasjoner av disse 3 produkter.

Nå er jeg spent på svar.
 
Sist redigert:
Har samme tanken. Krinkelkrokene ved tempraturproben, samt ventiler, er nok der bakterier lettest kan gjemme seg. Disse delene kan jo skrus av, og kokes.
Jeg har en trykkoker jeg kan bruke som autoklave. Jeg har brukt denne før jeg fylte på siste lageren - mest for å være heeelt sikker, og siden 50l lager varer lenge. Det er nok veldig overkill, men allikevel ikke så mye pes.
Ellers er jo stål ganske safe; vanskelig å ripe, lett å rengjøre, kan desinfiseres med kokende vann. Jeg eller noen ganer bare endel liter kokende vann oppi tanken, kar det skylle veggende, med litt ekstra «ekspineringstid» på proben, og så åpner kranene etter noen minutter.

Frykten for kryssmitte (fra villgjær/diastatikus/bakterier) er nok generelt overdrevet. Men jeg har allikevel dedikert utstyr til dette. Starta med en vanlig gjæringsbøtte, nå har jeg en PET tank. Grei måte å «pensjonere» ned utsyr. Men nå brygger jeg en god del surøl, da, og liker å «safe».

Med stål er nok din vaskerutine god nok.
 
Jeg bruker ikke mine ståltanker til vin. Jeg har ikke laget strøk enda så det vet jeg ikke mye om. Men jeg bruker helst noen gamle plastkar til ting jeg er redd skal etterlate seg noe jeg ikke vil ha i ølet. Better safe than sorry.
 
Tilbake
Topp