Gjære på gjærkake

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg hadde tenkt.å brygge en saison i helgen, men det gikk opp for meg at da burde jeg begynt å dyrke opp gbær for noen dager siden... Men nå har jeg akkurat fatet og flasket en dobbelt runde lucky jack, så lurte jeg på, kan jeg la gjæringsfatet stå halvkjølig i kjelleren til i morgen og brygge en eller annen ale som gjæres på den samme.gjærkaken eller burde jeg hatt vørteren klar allerede nå? Også, jeg brygger nok i så.fall en normalbatch, er det noe spesielt jeg skal passe på.om jeg overfører ca halvparten av gjæren til et mindre gjæringskar, jeg får vel en grundig overpitch om jeg bruker gjær fra ca 40 l til det halve?
 
Jeg hadde tenkt.å brygge en saison i helgen, men det gikk opp for meg at da burde jeg begynt å dyrke opp gbær for noen dager siden... Men nå har jeg akkurat fatet og flasket en dobbelt runde lucky jack, så lurte jeg på, kan jeg la gjæringsfatet stå halvkjølig i kjelleren til i morgen og brygge en eller annen ale som gjæres på den samme.gjærkaken eller burde jeg hatt vørteren klar allerede nå? Også, jeg brygger nok i så.fall en normalbatch, er det noe spesielt jeg skal passe på.om jeg overfører ca halvparten av gjæren til et mindre gjæringskar, jeg får vel en grundig overpitch om jeg bruker gjær fra ca 40 l til det halve?
Med så fersk gjær kan du antakelig beregne 200 miliarder celler/dl tjukk, rein slurry, så halvannen til to desiliter er solid dosering til 20 liter. Lett overpitch, for sikkerhets skyld. (Denne beregninga forutsetter at du ikke tok med noe av bunnfallet fra kokekjelen, og at ølet ikke blei tørrhumla.) Dersom gjæringsprosessen var grei, skal denne gjæren ha fine lagre av glykogen, og være i stand til å nyttiggjøre seg oksygen til bygge opp sterollagrene effektivt.

Har du ikke mulighet til å oksygenere, eller pumpe inn luft, bør du antakelig bruke noe mer gjær for å kompensere.

Forøvrig: Noe man bør passe på når man gjenbruker gjær, er å unngå kontakt med oksygen så langt mulig. Om du driver med lukka overføring i loop, sånn at gjæringskaret fylles med den CO2en som drives ut av keg'en eller blandingskaret (det siste i mitt tilfelle, fordi jeg flasker), er det ideelt. Da kan du riste sammen gjær og en liten ølrest effektivt uten at det skader, og fylle over i egna beholder - som bør fylles helt opp. Og sjølsagt settes rett i kjøleskap.

Sånn gjær skal kunne stå noen dager før du bruker den, uten at du trenger å gjøre noe med den - kanskje så mye som to uker. Mer, og jeg ville sette en "gjenoppfriskingsstarter" for å fylle på glykogenlagrene igjen. De reduseres ganske fort under lagring. (Dette er "best practice" - men jeg mener det lønner seg.)

Nå fortalte jeg deg sikkert mye du visste fra før:) - men det kan jo hende noen som er nye i game,t leser dette, også.
 
Når jeg gjenbruke en hel gjærkake prøver jeg(så godt det lar seg gjøre) å starte med en lettere(lav abv) øl for så å brygge noe tyngre(normal til høy abv) øl.

Jeg prøver også å planlegge fating og brygging til samme dag, men har også ved uforutsette hendelser, latt en gjærkake stå 1 uke(med noen liter øl over seg) før jeg overfører ny vørter til karet(da etter at jeg har tømt ut de literene som lå over gjærkaken).
 
Jeg glemte et viktig poeng: Når du regner den tida gjæren kan oppbevares, så må du regne fra tidspunktet da hovedgjæringa tar slutt. Så gjæren kan være noen dager gammel når du fater/flasker, litt avhengig av hvor mye tid til modning du gir den. (Er litt usikker på akkurat hvordan dette beregnes, men kilden er Chris White i en ikke veldig gammel beersmithpodcast.)

Kom på det fordi jeg flasker en pils i dag som har stått sikkert ei uke etter at FG var nådd (totalt 20 dager). Det gjør ikke noe for ølet, men den gjæren trenger kanskje litt oppfrisking før bruk - om jeg vil være pirkete. Og akkurat på sånt vil jeg det:).

Det var forresten en Fermolager, som jeg ikke har brukt før. Skal teste den videre.
 
Akkurat ja, selvfølgelig. Denne ølen ble brygget 8. august, så hovedgjæringen var ferdig ca 15. august. Hva legger du i 'oppfrisking'? Dette er US05
 
For å gjøre det enkelt for deg selv, tar du 2dl og tilsetter en flaske vørterøl nå. Tilsett alt som aktiv starter for gjæring
 
Akkurat ja, selvfølgelig. Denne ølen ble brygget 8. august, så hovedgjæringen var ferdig ca 15. august. Hva legger du i 'oppfrisking'? Dette er US05
En svak starter som du ikke rister. I prinsippet gjenskaper du forholda mot slutten av gjæringa, da gjæren konsentrerer seg om å få bygget opp glykogenreservene før den går i dvale.

Oksygen må i størst mulig grad unngås. Det trigger bruk av glykogen. Ei flaske vørterøl, som Morten @msevland foreslår, høres greit ut - men bland den ut i alle fall en gang.

Du er vel litt i grenseland. Det er mulig en Shaken Not Stirred ville funke fint, også. Eller rett og slett ingenting, bare ta 2 dl og oksygener som vanlig.
 
hvor mye har luftpumping å stille opp med i forhold til O2? lurer fordi oksygen er blitt værre å få tak i, da er det lett å la luftpumpe stå på, noen timer om så.
Palmer - som bruker luftpumpe - sier det tar 5 minutter å nå 8ppm i 20 liter, men han anbefaler å holde på i 10-15 minutter, for at gjæren skal få tatt opp oksygenet. Du skal altså - motsatt av når du bruker reint oksygen - tilsette gjæren før du pumper inn lufta.

8 ppm er maks av hva du kan få til uten å bruke oksygen. Det er akkurat nok i et normalt brygg, men ofte anbefales mer - for visse gjærtyper, og sterke øl.

Mod: flyttet flere innlegg om oksygen fra Jula til annen tråd.
Innlegg i tråden 'Oksygen flasker hos Jula' https://forum.norbrygg.no/threads/oksygen-flasker-hos-jula.46592/post-630284
 
Sist redigert av en moderator:
I Brewing materials and process, redigert av C. Bamforth nevnes det at gjæren tar opp oksygen svært raskt ("i løpet av minutter, ikke timer"). Luftpumpa bør kanskje ikke gå så mye mer enn de 15 min Palmer sier.
 
Sist redigert av en moderator:
Hadde tenkt litt å bruke gjæra fra Old Salt på en God Jul, men den er ganske grønn fra dip hopping og da er det kanskje en dårlig ide?
 
Hadde tenkt litt å bruke gjæra fra Old Salt på en God Jul, men den er ganske grønn fra dip hopping og da er det kanskje en dårlig ide?
Den vil sette smak (og bitterhet) - men om det er en smak du vil ha med, er det jo greit. Det skal visst ikke være dårlig for gjæren. (jeg har brygga øl på den måten - med den gamle humla som erstatning for aromahumle. Det blei ikke dårlig.)

Ellers er det jo en løsning å vaske gjæren - men da bør den kanskje få en gjenoppfriskning, for vaskeprosessen tapper gjæren for mye energi (glykogen).
 
Den vil sette smak (og bitterhet) - men om det er en smak du vil ha med, er det jo greit. Det skal visst ikke være dårlig for gjæren. (jeg har brygga øl på den måten - med den gamle humla som erstatning for aromahumle. Det blei ikke dårlig.)

Ellers er det jo en løsning å vaske gjæren - men da bør den kanskje få en gjenoppfriskning, for vaskeprosessen tapper gjæren for mye energi (glykogen).

Jeg tror det kan gå, blir uansett et kraftigere brygg og hadde også uansett tenkt bruke litt EKG og Columbus mot slutten
Får se ann grønnfargen på gjæra ved tapping
 
Den vil sette smak (og bitterhet) - men om det er en smak du vil ha med, er det jo greit. Det skal visst ikke være dårlig for gjæren. (jeg har brygga øl på den måten - med den gamle humla som erstatning for aromahumle. Det blei ikke dårlig.)

Ellers er det jo en løsning å vaske gjæren - men da bør den kanskje få en gjenoppfriskning, for vaskeprosessen tapper gjæren for mye energi (glykogen).

Tror kanskje ikke denne blir noe å spare på :rolleyes:

IMG_5311.jpeg
 
Bare at det er en ganske homogen blanding av humle og gjær og ganske grønn
Jo, men det må det jo bli. Du kan helt enkelt vaske den, og så gi den litt vørter etterpå, sida vaskinga antakelig vil gå ut over glykogenlagrene. (Jeg veit ikke om effekten er dramatisk, men du skal unngå å få gjæren i kontakt med oksygen så langt mulig. Og det er vrient å unngå når du skal vaske.)
 
Tilbake
Topp