Gjære Saison på høy temp (bryggetabbe)

AudunWS

Dommer
Er det neon som har testet å gjære Saison på temp opp til 40 grader? Dette skjedde meg av en eller annen grunn når temperaturkontrollene ikke oppførte seg som den pleier... Første 2 dager var på 18-22 grader
Har søkt litt rundt og ser jo at det gjøres, særlig i varmere strøk. Ser også at Cigar City gjærer Saison helt opp til 105F

Så, er det bare å tømme ut eller skal jeg kjøre løpet fullt ut? Ettergjærer med Brett så den kan nok gjære ut til slutt
 
Kjør løpet ut!
Forrige Saison jeg brygget brukte jeg WLP656 og gjæret på 31 grader med bra resultat.
Skal til å sette en ny Saison med samme gjær og skal gjære på flere forskjellige temperaturer og skal opp til 35-38 grader.
 
Saisongjæren klarar seg fint på høge temperaturar. Du får ein meir typeriktig eller klassisk saison, om noko slikt eksisterar, ved å gjære på det høge 20-talet eller inn på 30-talet.
 
Gjæret en saison med 3711 og brett (co-pitch) på 31 grader under stormgjærigen, og den er snadder. Brett gjærer ekstremt godt ved høy temperatur også.
 
Denne er jo nå ferdiggjæret og en del av batchen er på flasker, resten står på en dunk med Brett. Foreløpig er det ikke all verden til godt, etter mitt skjønn.
Det er den typiske Saison smaken, bare veldig mye av den! Skal teste en flaske til på fredag, men har ikke helt trua på at den har blitt så mye bedre på et par uker dessverre.

Forrige Saison brygget jeg konstant på 35 grader (fritt opp til 35) og den ble tørr og fin. Den skal gjenbrygges, men da med en dose Brett.
Så over 40 grader er nok ikke å anbefale
 
Tilbake
Topp